Een t-shirt met (sigarettenrook)geur in een warme of koude ruimte luchten? (zie uitleg)

Geen flauw idee of deze gedachtengang uberhaupt kant of wal raakt, maar ik vroeg het me toch af dus alhier de vraag.

Een shirt wat licht stinkt van het een of ander (bijv sigarettenrook) ophangen om te luchten zodat wellicht de geur er een beetje uit gaat, wat zou dan zinvoller zijn?

Ophangen in in de koude lucht of in een warme ruimte?

Met de achterliggende gedachte dat in warmte de geur moleculen verder uit elkaar gaan staan en in koude dichter op elkaar pakken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Theoretisch in warme lucht, daar heb je gelijk in, er is dan meer kans dat de vrij zware geurmoleculen genoeg vaart hebben om het wasgoed te verlaten maar dan heb je het over reinigen. De vettige teerachtige bestanddelen van de rook gaan er misschien het beste uit met chemische reiniging. Het luchten van een t shirt om het te reinigen zou enorm lang kunnen duren.

Als je wasgoed in de buitenlucht ophangt komt er over het algemeen een lekker frisse geur vanaf als je het weer van de lijn haalt, maar dat heeft niet als oorzaak dat het beter heeft gelucht dan in bv een wasdroger.

Omdat ik ook niet beter wist heb ik even gegoogled en de meest wetenschappelijke opinie was dat de kleren die buiten gedroogd zijn zaken oppikken die uit de buitenlucht komen (stuifmeel, ozon, woestijnstof, koemest, afhankelijk van waar je woont) en dat kleren uit een wasdroger door de hoge temperaturen wat degradatie van de textielvezels ondergaan. Binnenshuis zijn natuurlijk ook altijd veel geurtjes.

Ik denk ook dat de bestraling buitenshuis met UV bijdraagt aan de sterilisatie van het wasgoed en dat ze de afbraak van geurmoleculen bevorderd en op die manier een positieve uitwerking op de geur heeft. Ozon dat buitenshuis ook wat meer voor komt heeft ook een dergelijke werking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

warm of koud maakt niet uit voor het luchten zelf. Warme stoffen ruik je eerder dan koude stoffen. Ruik maar eens aan een kaas als hij net uit de koelkast komt, of een uurtje later.
Bij kou denk je dus eerder dat de geur weg is, aar als het shirt dan opgewarmd wordt door je lijf, ruik je de geur weer sterker. Het beste kun je luchten in een tochtige omgeving, buiten het raam, of aan de waslijn
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ik denk dat buiten in de frisse lucht het beste resultaat geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
In een koude tochtige omgeving lucht het het best en wat ik zelf altijd doe spuit er van te voren een heel klein beetje deo op en dan lekker laten luchten dan ruikt ie weer lekker fris met een heel klein beetje deo geur erin werkt prima
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het eerst lekker buiten laten luchten koel dat is het beste. Of gebruik hiervoor Febreze dat is een textielverfrisser die verwijdert moeiteloos geuren van rook, olie, verf, muffigheid, frituren, dieren etc. Te gebruiken o.a. op vloerbedekking, gordijnen, kleding, bureaustoelen etc.