Felle kleuren moet je vaak apart wassen omdat ze kunnen aflaten, wat moet je dan doen als een kledingstuk uit veel kleuren bestaat?

Ik heb een dekbedovertrek in felle kleuren, maar er zit ook veel wit in. Hoe kan het dat dit niet in elkaar overloopt en het wit niet roze wordt, terwijl iets met 1 kleur vaak wel aflaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Sommige kleding is kleurecht. Die kleuren geven dan niet af op elkaar en ook niet op het andere wasgoed. Je kan dat testen.

Als je een stukje keukenpapier op een onzichtbaar stukje van het vochtig gemaakte kledingstuk legt, eroverheen gaat met een strijkijzer en het papier verkleurt, dan is de stof niet kleurecht en moet je het apart wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er bestaat een special doekje voor, als je die erbij doet in de was gaan alle kleuren in het doekje en niet in het dekbed ( werkt echt, we hebben het zelf thuis eens gebrobeerd ) de
naam weet ik niet meer, misschien even googlen op: kleurendoekje voor in de was ofzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ik ben blind en doe zelf de was, daar gaat altijd een colour catcher bij, volgens mijn kinderen gaat dat super, er gaat regelmatig rood en wit en blauw bij elkaar, maar nooit gaat dat fout, dankzij het, volgens mijn kinderen, zwaar verkleurde doekje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruiken hier ook Colour Cathers, no problemo meer met doorgelopen kleuren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De doekjes van omo werken goed hoor!
Felle kleuren hoef je alleen maar de eerste paar keer apart te wassen.
Vooral rood is een kleur die vrij lang kan blijven afgeven.

Dus zoiets was ik met de hand, tot er geen kleur meer afkomt.

Daarna gaat alles bij mij in de bonte was.

Een nieuw, felgekleurd donsdekovertrek,
was ik natuurlijk niet op de hand. Dat gaat samen met andere donkere spullen in de machine.
Nooit problemen mee gehad.

Volgens mij zijn de moderne stoffen tegenwoordig zo goed geverfd, dat dat afgeven niet zo veel meer voorkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb altijd geleerd als kleur overheerst dan bij de gekleurde was en als wit overheerst dan bij de witte was, maar natuurlijk in het begin altijd apart wassen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik het bij de bonte was doen. En het zo laag mogelijk wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste keer kan je het beste op 30 graden wassen met een doekje van Citin Colour Catcher gewoon bij de supermarkt en kruitvat etc te koop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dekbedovertrekken van een goed merk zijn kleurvast en moeten ook op 60 graden te wassen zijn, zonder dat de kleuren doorlopen. Doe in het laatste spoelwater een scheutje azijn. Nee, dat ruik je echt niet, wees niet bang. De kleuren blijven dan helder en wit blijft wit.
Ivana