Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn winterjas wassen in de wasmachine?

Ik heb een zwarte winterjas met 30 procent wol. In het etiket staat dat hij alleen chemisch gereinigd mag worden (symbool met de P), maar hem laten reinigen bij de stomerij vind ik wat prijzig, dus liever was ik hem zelf.
Zou het goed gaan als ik hem op 30 graden of koud met een wolwasprogramma zou wassen? Ervaringen iemand?

Toegevoegd na 2 uur:
Het gaat om een jas type damesmantel, geen vulling o.i.d., alleen een stoffen voering.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Kleding waar echte wol in is verwerkt,was ik zelf met het wolwasprogramma.

Toegevoegd na 3 uur:
De originele noorse truien kun je zelfs in de wasautomaat op 30 graden koud wassen.
Het wolprogramma en het liefst met een wolwasmiddel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ik was de winterjassen altijd zelf, op 30 graden wolwas, in plaats van wasmiddel gebruik ik zout, dan blijft het zwart zwart, ik maak ze na het wassen waterdicht met harmisol
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe nou niet eigenwijs en breng m naar de stomerij want bij mij is t wel eens fout gegaan en dan kan die gewoon de prullebak in
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stomerij is denk ik goedkoper als een nieuwe jas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een winterjas stomen kost tussen de 11 en 17 euro.
Dat is hier moeilijk te beoordelen. Het kan zijn dat er bijv. schoudervullingen in je jas zitten die een wasmachinebeurt niet zullen overleven. Ik zou voor de zekerheid de etiketaanwijzingen opvolgen. Zo vaak hoef je zo'n jas toch niet te laten stomen? Dan is het op jaarbasis ook niet zo duur.

Toegevoegd na 2 uur:
Je toevoeging in aanmerking genomen, zou ik de gok wel durven nemen, met een wolwasprogramma wel te verstaan. En naderhand plat laten drogen op een handdoek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het er niet op wagen. Straks is je hele jas naar de mallemoer, moet je een nieuwe kopen en ben je dientengevolge nog veel meer geld kwijt.
ik heb de jas van mijn zoon ook zelf gewassen op 30 graden met een wolwasmiddel en dat is goed gegaan
bij het drogen de jas wel een keer binnenstebuiten draaien anders duurt het telang voor dat die droog is!
suc6
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan soms wel maar dan moet je een paar tennisballen meewassen om de vulling te verdelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding