Hoe krijg ik die vieze geur uit mijn wasmachine?

Ik weet dat je het deurtje van de wasmachine eigenlijk altijd op een kiertje moet laten staan zodat t kan luchten.
Nu staat de wasmachine nogal ongelukkig bij mij zodat t deurtje vaak dicht gaat doordat je ertegen aan stoot.
Nu heeft zich aaan de binnenkant op t rubber een zwarte schimmel(?) gevormd die volgens mij deze geur veroorzaakt.
Maar hoe krijg ik dit het beste weg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Als de geur inderdaad van dat rubber komt, kun je met een doek met wat chloor erop dat rubber schoonmaken. Ook goed tussen de naden reinigen.

Ik heb dit ook enige tijd geleden gehad. Ik heb het eerst geprobeerd weg te krijgen door de wasmachine op 95 graden met azijn te draaien. Dit hielp niet. Daarna heb ik de wasmachine met een kookwas met gewone waspoeder gedraaid. Ook dit hielp niet. Er bleef een verschrikkelijk muffe geur uit de wasmachine komen. Uiteindelijk heb ik chloor gepakt en ben daarmee aan het boenen geslagen. Dit hielp wel.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

die schimmel krijg je niet meer weg vrees ik.
ik zou een fles schoonmaakazijn in de machine kieperen, en vervolgens een kookwas draaien.
succes!
Rieneke1
14 jaar geleden
Doen wat Rieneke zegt of:
Een verpakking *vaatwas* reiniger kopen. (echt vaatwasmachinereiniger, geen vaatwasmiddel)
Dan een was draaien op de hoogste temperatuur, zonder wasgoed uiteraard. Moet je eens kijken wat een drab er zich verzamelt achter het kijkglas. Daarna is de stank weg, kan ik uit ervaring zeggen.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een goeie tip +1
De aanslag komt meestal door te lage dosering v.h. wasmiddel en/of de wasverzachter, die niet altijd in de laatste spoelgang goed wegspoelt. Gebruik je die,dan is het het beste om een extra spoelgang te doen. Ook altijd 30 of 40 graden wassen is hier debet aan.
Oplossing;De machine met soda of bleekpoeder op 95 graden draaien.Halverwege uitzetten, even wat laten wachten, water wegpompen, deur openen. Je moet dan de rand goed schoonmaken tussen de rubberen ring en de trommel.Dit gaat het best met een bak heet water en een flessenrager (een borstel om flessen schoon te maken en voor 1 eurootje of zo te koop bij Blokker) Hiermee kom je er prima tussen. Dan het pluizenfilter eruit halen en goed schoonmaken. Denk ook aan het zeepbakje en erachter (ook even met een borstel schoonmaken). Dan nog 1 keer de machine laten draaien op 95 graden met1 liter schoonmaakazijn.De machine ruikt dan meteen weer beter. Het is verstandig om eens per 2 weken een hete was te draaien met handdoeken. Maar het allerbelangrijkste is je aan het voorschrift te houden t.a.v. het wasmiddel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is heel belangrijk de rand na de was droog te maken en leg dan een droog doekje in de trommel om de condens wat op te vangen als de deur niet open kan blijven.
amc
14 jaar geleden
Je krijgt de vieze geur uit je wasmachine door in je wasmiddelbakje zout te doen,daarna de wasmachine een korte was laten draaien.
Ik denk niet dat dit helpt voor de schimmel maar de vieze geur is wel weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wasmachine ruikt muf of stinkt zelfs(ruik maar eens in het laatje of in de trommel) en zeker als de deur enige tijd dicht is geweest. DIT KOMT DOOR EEN COMBINATIE VAN VLOEIBAARZEEP EN TE LAGE TEMPRATUUR WASSEN, de wasmachine wordt niet meer heet genoeg om alles goed op te lossen en er blijven dan vetten achter. De oplossing was regelmatig op de hoogste stand 90 of 95 graden, eens om de tien wasbeurten is aan te raden. Maar als je nu geen wasgoed hebt voor zulke hoge temperaturen dan kun je de wasmachine ook zonder was aanzetten en er dan een VAATWASTABLET bij stoppen (via het deurtje natuurlijk) herhaal dit eens in de twee maanden. Je wasmachine ruikt nu niet meer vies maar is ook niet meer vervuilt en gaat ook niet meer zo snel defect.