Kunnen de platen van je afzuigkap in de vaatwasser?

Er zit verder niet van die watten in( of hoe dat heten mag in)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.3K

Antwoorden (5)

ik heb van die metalen platen en die kunnen er gewoon in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zo'n metalen permanenten filter in je afzuigkap hebt zitten kan die zonder problemen in de vaatwasser.
Die van mij gaan er regelmatig in, scheelt weer een hoop werk.
Na verloop van tijd heb je wel kans dat het metaal een heel klein beetje verkleurd, dat is bij mij het geval. Het lijkt wel alsof er een soort laagje vanaf is en daardoor is het iets lichter van kleur. Maar dat vind ik persoonlijk geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Ga ze er gelijk in doen, verkleuren is niet erg, als ze maar schoon zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Als ze op dit moment echt supervies zijn, zou ik ze eerst even afborstelen onder de warme kraan. Eventueel weken in een sopje. Daarna pas de vaatwasser in - anders is meteen je vaatwasser vervuild. Eventueel kun je ze de eerste keer "in hun eentje" in de vaatwasser zetten, dus zonder andere vaat erbij.
Ja hoor, als je van die roosters hebt met van dat metalen gaas kun je ze gewoon in de afwasmachine zetten. Je kunt ze ook met de hand uitspoelen. Met een plantenspuit in spuiten met schoonmaakmiddel en dan met goed heet water afspoelen. Het vet wat in het rooster zit smelt dan en hij is weer klaar voor gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze aluminiumplaten kun je gewoon met een niet te basisch (alkalisch) reinigingsmiddel in de afwasmachine reinigen.
Ze worden wel iets aangetast een daarom lijken ze wat lichter van kleur maar iedere andere methode om het soms buitengewoon hardnekkige ingevreten vuil te verwijderen beschadigt waarschijnlijk meer dat deze aanpak.
Dus gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
RVS wel maar aluminium wordt aangetast (dof en vlekkerig)

heel oud aluminium kan gaan zelfs knappen/afbreken als het te vaak in de vaatwasser gaat.

bij de wibra verkopen ze ontvetter (geel goedje in een spray/spuit fles) en dat spul werkt als een tierelier.

inspuiten en in laten trekken, even een borsteltje erover en afspoelen. zo nodig herhalen en dan is het een kwestie van bijhouden.