Maakt bleek het toilet nou wel of niet schoon?

Zojuist weer een reclame gehoord van één of ander merk met bleek als toevoeging, waarin geclaimd wordt dat het het beste schoonmaakt. Dit terwijl ik altijd begrepen heb dat bleek eigenlijk helemaal niet schoonmaakt, maar alleen maar bleekt. En je dus eigenlijk ook geen WC-reinigers met bleek als toevoeging zou hoeven kopen.
Hoe zit het nou? Wat is waar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Chloor ( bleek dus) is een van de meest gebruikte desinfectiemiddelen. Het is breed inzetbaar en zeer effectief om ziektekiemen te bestrijden.

maar chloor ontkalkt niet, daar heb je dan weer iets zuurs voor nodig...

Toegevoegd na 2 minuten:
maar dat mag je dan weer niet tegelijk doen...

want:Bij bleekmiddel mogen geen zuren gebruikt worden. In contact met zuren wordt het hypochloriet instabiel en kan giftig chloorgas ontsnappen.

Het middel om oppervlakten te desinfecteren is bleekmiddel. Het bestaat uit chloorgas dat is opgelost in een alkali-oplossing, zoals natriumhydroxide (NaOH). Bij het oplossen van chloor in een base zoals natriumhydroxide ontstaat via een autoredox reactie het hypocloriet ion OCl-, dat beschouwd kan worden als de combinatie van een Cl+ en een O2- ion. Chloor vormt in reactie met natriumhydroxide natriumhypochloriet (NaOCl). Natriumhypochloriet heeft een goede desinfecterende werking en is stabiel.

Read more: http://www.lenntech.nl/processen/desinfectie/chemisch/desinfectiemiddelen-chloor.htm#ixzz0SdBOSBVK

neem gewoon een gangbare toiletreiniger, da's gemakkelijker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bleken
Bleekmiddelen worden gebruikt voor het toilet, om bleekbare vlekken te verwijderen en de natuurlijke vergeling van textiel tegen te gaan. Een bleekmiddel kan deze lichte verkleuring, die veroorzaakt wordt door de blootstelling aan het licht, wegnemen door actieve zuurstof vrij te maken. Ook natuurlijke kleurstoffen (koffie, thee, gras, vruchten en groenten,…) kunnen op deze manier worden verwijderd. Bedenk hierbij wel dat een bleekmiddel de eigenlijke waswerking niet verbetert, het verwijdert enkel bleekbare vlekken.

Bleekmiddelen worden vaak vergezeld van een activator zodat ze ook bij lagere temperaturen werken én van een stabilisator omdat het bleekmiddel anders uiteen zou vallen. Als stabilisator bij bleekmiddelen worden meestal de schadelijke fosfonaten of EDTA gebruikt. Deze moeten zeker worden vermeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoon en schoon is twee...

Schoon in de zin dat het proper is, dat is al snel, maar schoon in de zin dat het klinisch geen leven meer heeft en daarom absoluut steriel is, dat is een heel andere zaak...

Schoon in de eerste zin, dat kunnen ze allemaal wel, maar schoon in de tweede zin, dat kan er geen een... MRSA (Multi Resistente Staphylococcen Aurora) krijg je zomaar niet dood... Die moet je doodbranden op hele hoge temperaturen, wellicht... Bleek is zeker geen afdoende kill voor een mrsa-bacterie...

Dus ik kan je geen afdoende antwoord geven, het is maar net hoe je het bekijkt...

En vergeet niet dat dit reclamejongenswerk is, een leugen vaak genoeg herhaald wordt waar... Dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kan je beter een product nemen met antikalk werking. De vieze randen in een WC zijn vaak te wijten aan kalkafzetting. De kalk maakt het oppervlak ook ruw, zodat vuil zich er makkelijker aan hecht. Zonder kalk is alles gladder en goed schoon te houden. Bleek lost kalk niet op en is dus biet nodig. Mijn WC is zo tenminste altijd keurig schoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al 32 jaar maak ik mijn toilet schoon zonder bleekmiddel. Ik heb altijd het idee dat chloor voor luie mensen is. Laat mij maar lekker soppen met wc-reiniger en schoonmaakmiddel. Ook schijnt bleekmiddel ontzettend slecht te zijn voor het milieu en de goede bacterieen in je toilet. (degene die je uitwerpselen afbreken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een vaak gemaakte fout maar bleek maakt niks schoon, het bleekt alleen. Alle bacterieën en zo blijven lekker op hun plek zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je wilt schoonmaken heb je eigenlijk 2 middelen nodig.

Vuil is grofweg in te delen in 2 soorten organisch en anorganisch Dus afkomstig van natuurlijke en niet natuurlijke zaken.

Daarvoor wordt de PH waarde belangrijk.
Bleek is niet de schoonmaker voor organisch vuil.
Het ziet er schoon uit maar dat is het niet.
Hetzelfde geld dus voor badkamers en zo. Antikalk ziet er schitterend uit maar schoon is het nog niet.

Dus ja Bleek maakt schoon, Maakt het alles schoon? nee. je zult een 2e middel erbij moeten hebben die organisch vuil verwijdert.