Wat is de beste manier om je groenbak schoon te maken?

En ook op zo'n manier dat het niet teveel tijd kost en dat de bak niet meer zo'n vreselijke stank afgeeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.5K

Het beste antwoord

Volgens de gemeente:
"Schoonhouden van de GFT-bakk:
Een schone GFT-bak ruikt uiteraard minder. Uw GFT-bak of GFT-emmertje daarom na lediging even uitspoelen, laten kiepen, laten drogen en daarna een verse krant onderin. De GFT-bak nooit schoonmaken met chloor of andere schadelijke middelen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Bak op z'n kant, oude kleren aantrekken, en met de tuinslang schoonspuiten. Tuinslang wel instellen op standje "harde straal".

Vervolgens op z'n kant laten liggen tot de bak droog is. Zonodig een steen onder de bodem, zodat de opening lager ligt dan de bodem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is heel simpel:

Gooi er een flinke hoeveelheid chloor en water in en ga met je schrobbezem het e.e.a. los weken. Leg de groenbak vervolgens op de zijkant. Sluit je hogedrukspuit aan en spuit het geheel onder zo'n 100 bar schoon...

Zo simpel is het dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg iig voor dat je beschermende kleding draagt want de chloorspetters zullen onverwijld alle kleding die je draagt onherroepelijk beschadigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Chloorgebruik wordt voor de GFT-bak afgeraden!
Rieneke1
14 jaar geleden
werkt wel ja, maar zoooo milieuonvriendelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lees inderdaad ook op diverse sites dat je absoluut geen chloor mag gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik 15 jaar gedaan, niks aan de hand ..
Als hij dan weer droog was legde ik er een dikke krant onderin, koekt het niet aan. De gloor was dan alleen voor het ontsmetten en de geur.
Je moet er ook geen halve liter in gooien, gewoon een klein scheutje :)
Voor de zomer was dit wel lekker, maar 'swinters hoeft dit niet vaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@domblondje: het is namelijk niet een hobby ofzo ;-)
Het kan ook zonder giftige chemicaliën. Gewoon met de hogedrukspuit. Die krijgt alles schoon. Tot en met de graffiti van je muur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een schoonmaakabonnement. Dan wordt de bak na het legen schoongemaakt voor ongeveer 25 euro per jaar. Vind ik ideaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van te voren een paar oude krantenin de bak vouwen voorkomt het probleem!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gooi er altijd een paar emmers water in voordat ik er rommel in gooi, als hij dan is geleegd is hij al bijna schoon, even de bezem er door , naspoelen en hij is voor mij schoon genoeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht zijn er zakken op de markt van gerecycled papier. Sowieso doet een stuk karton op de bodem wonderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak de groenbak regelmatig schoon met alleen water en eventueel groene zeep. Gebruik geen chloor want dit is schadelijk voor het milieu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de groenbak zijn speciale zakken op de markt. Kost je om de 14 dagen een zak.

Wat de stank betreft is er een spuitpompje met vloeistof verkrijgbaar, waar bacterieën in zitten die de stank neutraliseren.
Biologisch verantwoord en is te verkrijgen bij de tuincentra.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is het heel simpel. Een combinatie van een diverse zaken die zijn genoemd.
A. Maak je bak schoon met de hoge drukreiniger
B. Zorg daarna dat de bak op een kier zetten en de bak gaat niet meer stinken.