hoe snel droog de was?

ik begrijp dat van de temperatuur, luchtvochtigheid, hoe nat je was is en de windsnelheid afhangt. maar is er een manier om uitrekenen hoe snel je was droog als je dat alles weet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

JA natuurlijk kan dat en ooit kon ik het ook (maar het valt niet mee)

Wat er bij komt kijken is de zg natte-bol temperatuur.
Een interessant iets, heeft te maken met de hoeveelheid vocht in de lucht.

Stel je staat nat in het zwembad bij 25 graden. Er blaast lucht in het zwembad maar die is bijna helemaal verzadigd met water, die lucht neemt dan bijna geen vocht op van jouw natte lijf. Ga je naar de kleedruimte (waar de lucht veel droger is, sta je gelijk te rillen (terwijl het daar helemaal niet echt koud is)).

De natte bol temperatuur is de temperatuur die een nat voorwerp aanneemt als er lucht langs blaast.

En dat kan wel 20 graden schelen tussen verzadigde lucht en droge lucht (zo meet een droger ook of hij klaar is, aan de temperatuur van de uitgaande lucht).

Maar goed, het vochtgehalte in de lucht bepaald dus voor een heel groot deel hoe snel je was droogt maar de som zelf is echt heel lastig

Nog een laatste voorbeeld: het je ooit en een vliegtuig per ongeluk een glas water over je kleren gemorst, is echt binnen 10 minuten droog, dat komt omdat de lucht daar kurk en kurk droog is.
amigo
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is niet uit te rekenen. Je weet namelijk niet van tevoren wat de omgevingstemperatuur is of wat de luchtvochtigheid zal zijn als je je was ophangt.
De enige manier om het zeker te weten is door gebruik te maken van een wasdroger, daarvan weet je altijd hoe lang die erover doet.
Ervaring speelt ook een rol. Mijn was is altijd 100% droog na 3 dagen (inclusief de traag-drogende spijkerbroeken), dat is zeker. Maar op een warme zomerdag kan het ook weleens een halve dag zijn. Hoe meer 'waservaring' je hebt, hoe beter je dit in kunt schatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar ik me herinner staat in het archief van Zaplog.nl nog een goede file over wasdrogers. Daarin rechtsbovenaan op zoeken klikken en wasdroger intoetsen.