Hoe maak je gietijzeren panne dragers van een fornuis echt goed schoon.

In het warme water met ontvetter erbij kan ik poetsen wat ik wil maar helpt niet veel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (6)

met een Balbo wonderpad wordt hij weer als nieuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is dat voor ding en hoe ziet het er uit ? Ik heb er nog nooit van gehoord en kan ook niks vinden behalve wat dode links......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry, het heet balbo powerpad, is een wit sponsje waar je alle gladde oppervlakten helemaal schoon krijgt, te koop bij drogisterij, bouwmarkt , marskramer en blokker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar bedoel je ECHT die waardeloze (maar prijzige) stukjes schuimrubber ????
Leuk voor een glazen tafel of stenen vensterbank, maar op een kookrooster begin je er - in mijn ervaring - echt helemaal niks mee hoor. Ik heb ze wel eens gehad, maar het grootste wonder vind ik persoonlijk nog steeds dat ze die dingen daadwerkelijk nog verkópen ! (De paar dingen waar het wel redelijk op werkte (plakband op een raam enzo, en vet stof op lampenkappen) gebruik ik tegenwoordig gewoon een oud stukje schuimrubber voor ;-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan gebruik jij ze vast niet goed Marleen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dan ben je van harte welkom me eens te laten zien hoe je er dingen mee schoonmaakt waar je ECHT grovere middelen (pannenspons, brillo) voor nodig hebt......
Sorry, maar ik weet toch inmiddels ECHT wel een beetje hoe je moet schoonmaken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om een gietijzeren rooster he, géén gelakt rooster. Dat is glad genoeg. Ik heb nu een gietijzeren rooster, en daar moet je echt grovere middelen inzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan doe jij het op jouw manier, prima
In een vuilniszak doen, een goeie scheut ammonia erbij, dichtbinden, een nacht of langer buiten laten staan, dan met warm water en afwasborstel of schuurspons krijg je ze weer goed schoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogen wel in de vaatwasser, maar een nachtje weken in heet water waarin je een vaatwas blokje doet helpt nog beter.
Heb je een 'deksel' op je gasfornuis gebruik dat dan als bak om ze in te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elbowgrease. Oftewel : flink poetsen, bij voorkeur met een metalen pannesponsje /zeepwolsponsje, dat kost (relatief) de minste moeite.

Zit er echt heel veel aangebakken vet op (wat natuurlijk niet gebeurt als je de rekjes regelmatig goed schoonmaakt), dan zul je een mega-ontvetter moeten gebruiken, wat echter voor het milieu niet de eerste keus is, dus hou het bij heel, heel zelden.

Bedek daarvoor de rekjes met met ammoniak doordrenkte lappen / keukenpapier, stop ze in een vuilniszak en laat ze daar zeker een nacht in inwerken. De volgende dag kun je dan met een schuur- of pannensponsje het aangekoekte vet vrij makkelijk verwijderen. Werkt ook goed voor de gaspitten, die ook als je wel dagelijks schoonmaakt soms flink kunnen aankoeken op de lange duur.

Maar zonder poetsen en boenen gaat het niet, welk (agressieve) schoonmaakmiddel je ook gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spuit er wat Muscle ovenreiniger op, kwartiertje laten inwerken en je veegt alles er zo vanaf. Zet wel even een raam of deur open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valt vies tegen.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het alom geprezen Dasty van de Wibra lijkt me beter werken
Probeer een Dasty van de Wibra..
echt wonderbaarlijk spul, ik heb het ook altijd in de kast staan..