Wat kun je het beste doen, met de waterkoker, na gebruik?

Resterende water er in laten of weggooien?
Klep open laten of dicht doen?
Het apparaat met een theedoek aan de binnenkant droog maken?

Maakt het iets uit voor de levensduur van de waterkoker?
Is het resterende water prima geschikt om de volgende keer opnieuw te koken, eventueel met bijvulling van vers water?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.8K

Het beste antwoord

water kun je er gewoon in laten zitten, aangezien je met koken alle bacterien doodt.
De klep zou ik dichtdoen, aangezien er dan niets in kan vallen.
Als je hem schoon wilt maken, kook er dan azijn in, zo doet me ma ht altijd, dit schijnt goed te werken, want omze waterkoker houdt het al weer een tijdje uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik gooi het water altijd weg, en zet er een laagje nieuw water in tot het gehele verwarmingselement onder water zit. Helpt goed tegen kalkaanslag, als het water
Bij jullie tenminste niet al te "hard" is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je water erin laat, krijg je eerder kalkaanslag. Probeer gewoon niet te veel water op te zetten en gooi de rest eruit. Theekenners zeggen dat je altijd vers water moet gebruiken, heeft iets met de zuurstof in het water te maken. Af eb toe je waterkoker ontkalken helpt om de levensduur te verlengen. Afdrogen lijkt mij overdreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het koken van water dood je de bacteriën die er op dat moment inzitten. Heb je s'morgens een liter water gekookt een slechts een halve liter water gebruikt, kun je het resterende water 's avonds prima opnieuw gebruiken. Het water wordt immer opnieuw gekookt waardoor de bacteriën weer gedood worden.

Voor je eigen gevoel is het misschien prettiger om vers water te gebruiken als je water wilt koken. Er kunnen ook viezigheden als stof in komen natuurlijk.

Als je aan het milieu wilt denken is het verstandig het water opnieuw te gebruiken of een tweede doel te geven; wellicht het bewateren van de planten of kiep het in je afwasteiltje als je van plan bent te gaan afwassen.

In het kader van kalkvorming is het aan te raden om een laag water niet te lang te laten staan in de waterkoker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik zelf een waterkoker en laat het water er meestal in liggen voor volgende keer en heb hierdoor nog geen hinder meegemaakt. Wat wel kan gebeuren is dat er zich kalk ophoopt in de waterkoker, dus regelmatig eens ontkalken is wel aangeraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij zijn niet anders gewend dan water erin te laten zitten en waterkoker gaat al ong. 10 jaar mee. Kijk wel uit als je het water al week niet gebruikt hebt, dan gaat water soort van dood en word muf. Als je dit drinkt kun je last van je maag krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik laat er altijd een beetje water in staan. De klep dicht laten, omdat de beveiliging anders niet goed werkt.
Als je hem leeg hebt dan is het beter om de stekker eruit te halen. (Werkt op hoeveelheid waterdamp en als er te weinig damp is, omdat deze leeg is dan werkt het niet goed. Is mij overkomen. Per ongeluk een lege waterkoker ingeschakeld en twee dagen later zag ik dat het verwarmingselement zwart geblakerd was.)
Op mijn werk kregen we regelmatig kortsluiting door een waterkoker. Zelf heb ik dat met een koffiezetter gehad.
Als je hem leeg laat dan kan het gebeuren dat de beveiliging niet goed werkt. Er staat ook een minimum op.
Gewoon kijken hoeveel kalk er in zit en regelmatig ontkalken. Dat verlengt de levensduur. Droog maken na gebruik is wel veel werk als je hem vaak gebruikt, maar lijkt me niet verkeerd.
Het is veel lekkerder om vers water te nemen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je de waterkoker meerdere keren op een dag gebruikt en bijna dagelijks dan kan het geen kwaad om het oude water te gebruiken. Het is dan nooit ouder dan een paar uur. 's Morgens neem ik meestal vers water en eigenlijk altijd als ik niet precies weet hoe lang het water heeft gestaan.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik woon zelf in een gebied met hard water. Er zit veel kalk in het water. Daarom laat ik er ook altijd een restje water in zitten, omdat daar het kalk in zit. Is niet giftig, maar vind het niet lekker om het ook te zien.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik schenk de waterkoker niet helemaal leeg, maar laat een restje er in zitten vanwege het bezinksel van het kalk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het resterende water wel geschikt om de volgende keer opnieuw te koken, maar ik vind zelf wel de smaak van thee veel beter als je vers water gebruikt. Ik doe eigenlijk altijd net voldoende water erin voor wat ik gebruik, dan hou je ook geen water over in de waterkoker. Klep hou ik altijd gewoon dicht en afdrogen doe ik ook nooit.