sommige kleding ruikt muf na t wassen, heb ALLES geprobeerd. Gaat die lucht nooit meer weg?

Heb een tijdje in een vochtig huisje gewoond waar mn was soms slecht droogde(duurde dan heel lang) nu heb ik alles al geprobeerd maar gaat t ooit weer lekker ruiken die bepaalde shirtjes? Of moeten er gewoon nieuwe werkshirtjes gekocht worden???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.8K

Antwoorden (6)

Ik denk dat je de reden van de muffe lucht eerder bij je wasmachine moet zeken.

Draai je wasmachine eens op 90 graden, zonder was en met een flinke scheut schoonmaakazijn.

Het is sowieso belangrijk om af en toe een 90 graden was te draaien, hiermee houd je je machine schoon.

Gebruik ipv van wasverzachter ook schoonmaak azijn, daar gaan je kleren niet van naar azijn ruiken, maar als je geluk hebt haal het de muffe lucht weg.

Hoop dat het helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Je bent me voor, en inderdaad, af en toe kookwasje helpt wel een beetje. Gewoon handdoeken enzo op 90 (of zoals bij mij 95) graden wassen, droogt ook nog eens sneller...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij helpt schoonmaakazijn helaas niet,m'n hele was rook naar de azijn.
Een normale (goed werkende) wasmachine zou zulke geurtjes er zo uit hebben. De geur van roken e.d. gaat er immers ook uit na een wasbeurt (event. met wasverzachter).

Ik denk dan ook eerder dat het aan je wasmachine ligt, vooral bij oudere wasmachines kan je was muf ruiken. Zelf heb ik ook een oude wasmachine, en mijn was komt er ook muf uit, maakt niet uit wat voor wasverzachter/wasmiddel ik gebruik.
Je kan proberen om de rubberen rand (die de deur afsluit) schoon te maken, hier zit vaak veel troep in die ervoor kan zorgen dat je was muf ruikt. Doe wel voorzichtig, want als je die rand er uit haalt, wat makkelijk gaat, is het echt een verschrikkelijk k*tklusje om hem weer goed binnen te krijgen.
Ook kalkvorming kan voor een muffe geur zorgen. Bij echt oude wasmachines (±10jaar) is het echter niet heel verstandig om agressieve middelen te gebruiken tegen kalk, je leidingen zijn dan al versleten en een agressief middeltje kan dit erger maken (lekkage).

Oplossing: je was buiten te drogen hangen. Moet het natuurlijk wel kunnen, als je midden in de stad woont verkies je wellicht eerder de geur van de muffe was boven de geur van de stad.
Als je beschikking hebt over een wasdroger zou je van die geurstrips in je wasdroger kunnen doen, dat kan de geur ook wat maskeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
95 graden gewassen zonder kleding al een paar x, schoon gemaakt dat ding. En dan heb ik er een hele was in en alleen die bepaalde werkshirtjes blijven beetje muf ruiken dus ligt t toch niet aan de wasmachine.? Hij is ook maar 1 jr oud..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het alleen een probleem is bij de werkshirts zou je kunnen vragen om nieuwe.
Nieuwere wasmachines verbruiken veel minder water dan oude wasmachines, het zou dus ook gewoon kunnen zijn dat er te weinig water langs de muffe shirtjes stroomt. Heb je eens een inweek- of vlekkenprogramma geprobeerd? Of je wasmachine in plaats van kort programma normaal programma te laten draaien? Op die manier komt er net wat meer water bij, en zou het zo kunnen zijn dat de werkshirtjes (of andere intensievere gebruikte kledij) wel fris ruiken.
Het zou ook nog kunnen dat je je wasmachine te vol propt? En haal je de was er wel meteen uit? Daar wordt het uiteraard ook muf van....ik zou proberen zo veel mogelijk je kleding buiten te laten drogen als het kan, bij mij is het altijd lekker fris!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik mijn was te lang in de wasmachine laat zitten (doordat ik het vergeet eruit te halen) ruikt het ook muf. Het beste dus z.s.m. eruit te halen en een lekkere wasverzachter gebruiken. Helpt bij mij in ieder geval
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je heb gewassen moet je de was er zo snel mogelijk uit halen.
Dus voor het slapen wasmachine aan en de volgende ochtend eruit werkt niet.
De was zit dan te lang opgesloten in een afgesloten ruimte.
Als er een tijdklok op de wasmachine zit moet je deze gebruiken en anders een losse tijdschakelaar ertussen, zodat je was net klaar is voor je opstaat, dan eruit halen en niet wachten tot 's avonds.
Als de was eenmaal opgehangen is gaat hij niet meer stinken.
Natte was in een wasmand gooien kan ook een stinklucht veroorzaken, deze krijg je er met 1x wassen ook niet uit.
Wasverzachter helpt wel, maar als het erg stinkt niet voldoende.
Dus de was drogen voor het in een mand gaat.
Zou eerst machine reinigen, hierboven staan voldoende tips.
Daarna alle was die stinkt uit de kast en de kast schoonmaken, met een lekker sopje, wat lekker ruikt.
Daarna alles wat stinkt opnieuw wassen, wasmachine niet te vol.
Het is wel veel werk, maar nieuw hoeft echt niet, want als je dat verkeerd behandeld, gaat het net zo hard stinken.
Zou dit echt doen, want soms loop je in een winkel of winkelstraat en dan reuk ik dit probleem, het is echt een hele vervelende geur, die je op een heel makkelijke manier kan voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wasmachine een keer op 90 graden laten draaien met soda.