Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom worden lakens en dekbedovertrekken tegenwoordig bijna niet meer gestreken?

Zelf doe ik het ook nooit hoor, ken ook niemand die het wel doet, maar ik vroeg het me af, aangezien het "vroeger" eigenlijk not done was om je lakens ongestreken op bed te leggen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Ik doe het niet omdat ik er gewoon geen zin in heb,
waarschijnlijk zijn er meerdere mensen die r geen zin in hebben.

Bovendien zijn er overtrekken die kreukvrij zijn, dus na het wassen aan de waslijn en ze zijn al lekker strak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk omdat mensen steeds minder tijd hebben en dan gaan dat soort dingen altijd het eerste. Bovendien denkt men dan "ach, niemand die het ziet behalve ikzelf".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dekbedovertrekken zijn vrijwel kreukvrij. De paar kreukels die er nog inzitten gaan er vanzelf wel uit als ze opgevouwen in de kast liggen en verder als ze strak op bed liggen.

En je moet toch toegeven: het is een monnikenwerk!!
(Maar ik ken iemand die het wel doet...)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zijn niet meer zo schoon als vroeger, machines nemen de zware taken over, uit de droogrommel komen de lakens en dekbedovertrekken ongekreukeld uit. Daarbij was vroeger de man de kostwinner en tegenwoordig werkt de vrouw ook buitenhuis. Daardoor is er minder tijd voor het huishouden, tijd voor het gezin staat op 1.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zijn juist overdreven schoon tegenwoordig, maar misschien wel minder netjes.
Ik doe het ook niet meer. Heb een lisimo dekbed, en vind het een behoorlijk rotwerk om het te strijken. Na het wassen doe ik hem in de droger, en dan valt het best mee wat betreft kreukels. Bij oudere is het inderdaad een grote schande als je niet strijkt. Dat zie ik met mijn werk in de thuiszorg. Maar vroeger, hadden vrouwen ook meer tijd voor het huishouden. Nu moeten we dat combineren met een baan. (Meestal)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger gingen ze hier serieuzer mee om.
Dat was gewoon een verplichting dat hoorde erbij.
Maar op vandaag is iedereen vrij makkelijk ingesteld en willen we zo min mogelijk werk hebben.
Dus vandaar.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Tegenwoordig kun je's morgens je bed afhalen en alles in de machine stoppen, en 's avonds weer op bed leggen. Vroeger was men veel langer bezig met de was, de ene dag inweken en wassen, daarna drogen, niet altijd makelijk als het regende. Men moest dus andere lakens op bed leggen, en de lakens die uit de was kwamen gingen de kast in. dat moest wel netjes de kastin, en kreukvrij bestond niet, zodat er gestreken moest worden
(Lees meer...)
anneliez
12 jaar geleden
Vroeger streek ik ook steeds de lakens en overtrekken. Ik werkte toen ook buitenshuis, maar je kon bijna niet anders, omdat bijna alles nog zuiver katoen was. Dat had geen zicht met al die kreukels. Je kon de overtrekken ook niet mooi glad opvouwen om in de kast te leggen als ze niet gestreken waren. Maar nu heb je veel strijkvrije dekbedovertrekken én de droogkast. Je ziet mij nu geen lakens en overtrekken meer strijken :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat veel mensen tegenwoordig een droger hebben of door het gebruik van wasverzachter, hierdoor en door de kreukvrije stoffen, is het strijken niet echt meer nodig.
Maar ik ken genoeg mensen die het ondanks dat nog doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding