mijn suède jas stinkt en is aan de kraag vies, hoe krijg ik het weer schoon en fris ?

Mijn jas is gaan stinken door het dragen in de lente. Ik was naar de stomerij maar mijn jas werd terug gestuurd. Er stond op dat het een risico lopen is om je jas te laten stomen met suède. Wat moet ik nu ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.5K

Antwoorden (4)

Voor wat betreft het wegkrijgen van de geur kan ik je niet meer adviseren als de jas grondig te luchten. Om de kraag schoon te krijgen zou het helpen, heb ik ooit eens ergens gelezen, om er stevig overheen te wrijven met een oude broodkorst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Suede kun je in de stoom houden
{in de waterkoker of pan wat water laten koken tot het gaat stomen} en dan met een zacht borsteltje opborstelen.

Als er vlekken inzitten: wat azijn op een schone tandenborstel, of nagelborstel, en daarmee voorzichtig over de vlek wrijven.

Als de geur er niet uitgaat door de jas een dag lang buiten te hangen in de wind, dan zijn er nog wel andere mogelijkheden:

Er zijn mensen die hun suede jas gewoon wasssen:
Suede- of leren jas/broek in de wasmachine doen, ipv waspoeder babyshampoo in het wasbakje doen en wasverzachter in het hiervoor bestemde bakje. Op wolprogramma laten draaien. Suede kan ook in de wasdroger, leer aan de lucht laten drogen. Kragen e.d. insmeren met babyshampoo.

http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=vlekken&label=Suede

En als je dat niet gelooft, hier staat het nog een keer:
http://www.tenwoldemode.nl/pages/tips.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooit was ik zo moedig! Maar nu niet meer ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel dus dat het zachte leren jasje totaal verpest is door dat wasje.
Probeer eens op een onzichtbaar plekje te deppen met wasbenzine. Grote kans dat het werkt. Het is alleen de vraag wat het doet met de kleur. Daarom eerst even op een onzichtbaar plekje proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijzonder dat ze dat niet doen, want stomen zou gewoon moeten kunnen. Je kan ook proberen om het zelf te stomen of misschien zelfs in de wasmachine. Ik heb even voor je op Google gekeken en kwam deze tips tegen: http://was-tips.nl/suede-schoonmaken-tips/

Misschien heb je er iets aan? Succes!