Mag je het snoer van de stofzuiger direct oprollen?

Thuis hebben we een verschil van mening, het gaat over de stofzuiger : ) ik rol na het stofzuigen het snoer (automatisch) op, echter mijn wederhelft zegt dat oprollen gevaarlijk kan zijn ivm de warmte van het snoer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Het direct na het stofzuigen weer oprollen is zelfs aan te bevelen: doordat het snoer een klein beetje warm geworden is is het plastic wat soepeler zodat het oprollen beter gaat.

Als de stofzuiger is uitgeschakeld zal het snoer niet verder opwarmen dus als het snoer niet al gesmolten was tijdens het stofzuigen dan zal het niet alsnog gebeuren als je het oprolt.

Verder is de dikte van de draden zo gekozen dat die het vermogen van de motor zonder overmatige verhitting van het snoer aankunnen.

Alle verhalen in bovenstaande antwoorden die de rol snoer met een spoel vergelijken zijn baarlijke nonsens:

In het snoer zitten twee geleiders die stroom in tegengestelde richting voeren.

De magnetische inductie die opgewekt wordt door de ene ader zal de magnetische inductie van de andere ader precies opheffen.

Verder is de zelfinductie van een spoel van enige tientallen windingen sowieso heel laag, daar zal de 50Hz wisselspanning van ons lichtnet weinig last van hebben.

Het eventueel te warm worden van opgerolde kabel door te grote stromen is altijd veroorzaakt door de ohmse weerstand van de (te dunne) draden.

Als de kabel opgerold is dan is het oppervlak waarover de warmte uitgestraald moet worden te klein, bij afrollen gaat de afgifte van warmte beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Kan best, als je hem helemaal uitrolt wordt het niet warm en dan kan je hem ook gewoon oprollen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik rol na het stofzuigen gewoon het snoer (automatisch) op en heb nog nooit problemen gehad met warmte van het snoer. Dus ik denk geen probleem met meteen oprollen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe het zelf ook gelijk, kan geen kwaad hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja.
Een opgerold snoer tijdens het stofzuigen zou meer kwaad kunnen. Een opgerold snoer vormt een soort 'spoel', en dat kan wel heet worden als de stofzuiger aan staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfinductie in een spoel met twee wikkelingen die een gelijke maar tegengestelde stroom voeren is nul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar een opgerold snoer wordt wel heet, alleen kan het geen kwaad denk ik.
Je mag niet stofzuigen met een opgerold snoer (wat trouwens moeilijk zal gaan), maar na het zuigen kun je hem gewoon weer oprollen hoor. Dat geldt voor alle oprolbare snoeren. Als je die opgerold gebruikt ontstaat er warmte. Gebruik je hem helemaal uitgerold, dan is dat nihil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag. Als je het snoer vóór het stofzuigen helemaal hebt uitgerold zal de warmte-ontwikkeling in het snoer zeer gering en niet schadelijk zijn. Wat je wel altijd moet doen: het snoer helemaal uitrollen als je gaat stofzuigen, zelfs al zou je maar een klein eindje nodig hebben. Bij een (gedeeltelijk) opgerold snoer kan door de zelfinductie de warmte-ontwikkeling wel aanzienlijk zijn, met mogelijk schadelijke/gevaarlijke gevolgen. Dit geldt trouwens ook voor verlengsnoeren die op een kabelhaspel zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfinductie in een spoel met twee wikkelingen die een gelijke maar tegengestelde stroom voeren is nul.
Ja, dat mag. Het is wel belangrijk om tijdens het stofzuigen het snoer helemaal uit te rollen, net als bij een rolhalspel. En dan gaat het er inderdaad om dat anders de warmte niet weg kan. Maar na gebruik kun je hem meteen weer oprollen, omdat er op dat moment geen warmte meer vrijkomt. Hij koelt dan misschien iets langzamer af, maar dat is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wederhelft heeft het (weer?) mis.
Mits je je aan de handleiding houdt kan je het snoer terstond oprollen.
Zie het onderstaande uit de handleiding van mijn M...e-stofzuiger.

Uitrollen
Pak de stekker vast en trek het snoer
uit tot de gewenste lengte - max. ongeveer
6,5 m.
Wanneer u de stofzuiger wat langer
gebruikt, moet het snoer minimaal
voor 2/3 zijn uitgerold om oververhitting
en beschadiging te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stofzuigen met het snoer nog half of een deel in de stofzuiger is wel gevaarlijk. Je moet altijd het hele snoer eruit halen. Maar het snoer direct weer in de stofzuiger oprollen is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het heel erg gevaarlijk zou zijn, of nee, zelfs maar 1 keertje geurd zou zijn ergens ter wereld, en het valt te bewijzen dat het zo echt ging, zouden alle fabrikanten dit heel duidelijk in de gebruikershandleiding vermelden.

Ik lees dit niet in de meest gangbare stofzuigerhandleidingen. Wel dat je het snoer geheel moet uitrollen tijdens gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al minstens 30 jaar heb ik een stofzuiger met oprolbaar snoer. En al zo lang rol ik het snoer op direct na het stofzuigen. Nooit wat mee gebeurd.. Dus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan geen kwaad om het op te rollen als de stofzuiger uit iz en de stekker is er uit ik doe het ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee het is niet erg om het snoer direct op te rollen ,maar als je het snoer uittrekt en de knop is niet ingedrukt zal het op rollen steeds moeilijker gaan .
dus altijd de oprol knop gebruiken voor op en af rollen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan niet gevaarlijk zijn als het snoer er koud in gaat. Het snoer wordt niet warm van het oprollen (theoretisch ergens wel een heeeeeeel klein beetje door vrijving en het buigen van het draad enzo).

Maar als je het snoer niet meer kan beethouden (>60C) dan zou ik het eerst laten afkoelen voordat je het oprolt, zou dan wel sowieso je stofzuiger na laten kijken ;).