Hoe krijg ik de afwas waar ei op is geweest schoon en stankvrij?

Als ik borden of bestek die in contact zijn geweest met eieren (vooral rauw ei) heb afgewassen stinkt het heeel vies. zelfs als ik het meteen afwas en na 2x handafwas, of 1x handafwas en 1x in de machine. Iemand tips tegen de eigeur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.7K

Het beste antwoord

Ik weet precies wat je bedoelt, nadat de vaatwasser heeft gedraaid, ruiken de glazen en borden vreemd. Niet echt bevorderlijk voor de eetlust en het drinkt ook niet lekker.
Heb van alles geprobeert, en uiteindelijk kwam ik er op deze manier vanaf:

Direct na het eten de eierresten en mayo (!) van de borden spoelen. Ik doe er dan een beetje afwasmiddel op (gewoon dreft) en wrijf met een sponsje dit op de borden uit. Niet afspoelen maar "ingesmeerd" in de vaatwasser zetten. Let wel op dat je echt niet teveel afwasmiddel gebruikt, want dan heb je het schuim tot in de gang staan. ;-)

Het kan ook dat er nog restje ei-water (weet even geen andere benaming) in de machine en de sproeiers zit.

Dit heb ik opgelost door de machine een keertje leeg te laten draaien en voor het draaien een scheutje bleek in de machine heb gedaan. Gewoon een straaltje erin spuiten, niet in het bakje.

Sindsdien geen last meer gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

doe ze in je wasmachine en doe er een limoengeurding in. bij ons is de eiergeur er dan meteen af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou zo kunnen zijn dat deze reuk in je neus zit.
Dat wil zeggen dat je zo ruikt omdat je het weet dat het ei is.
Probeer anders alles in sodawater voor te wassen.
12 jaar geleden
Ik had dit probleem ook altijd. Ik heb ontdekt dat als je je eiervaat voorspoelt of voorwast met koud water, je de geur ontzettend verminderd. Dit idee heb ik gepikt van het dwijlen van de vloer, dit doe ik ook met koud water, gebruik je namelijk warm water, dan is dat het ideale klimaat voor bacterien en dat ga je ruiken.