Die wasmiddelen die claimen op 15 graden schoon te wassen, is dit echt zo?

Ik heb altijd het idee dat warm water vlekken veel beter oplost/eruit wast. Ik vraag me af of die wasmiddelen die zeggen dat ze op 15 graden al schoon kunnen wassen, de waarheid spreken. Wie heeft er ervaring met deze middelen,b.v. Ariël?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Ze mogen in reclames geen onwaarheden vertellen, dus het zal ongetwijfeld zo zijn dat het werkt op 15 graden. Ik denk echter dat er nog niet veel huishoudens zijn die een wasmachine hebben die een wasprogramma hebben met die temperatuur. Dus veel "ervaringsdeskundigen" zullen er nog niet rondlopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel wasmachines kunnen het al. Je stelt een wasprogramma in, en de wasmachine kiest daar zelf een temperatuur bij. Bijvoorbeeld 30°, 40° of zelfs 60°. Veel wasmachines hebben de mogelijkheid om die standaardtemperatuur daarna aan te passen. Je kunt dan kiezen voor "niet verwarmen". Dan wordt de temperatuur gebruikt van het water zoals dat uit de waterleiding komt.

Wat de claim betreft: tja, wat is "schoon"? Het wasmiddel doet altijd wel iets, dus je kunt altijd een beetje suikeroplossing in een zakdoek gooien zodat je een kleverige zakdoek krijgt, die op 15° wassen, en dan constateren dat de zakdoek schoon is geworden.

Of echte vlekken ook beter schoon worden dan bij een hogere temperatuur, is natuurlijk maar zeer de vraag.

Bij zeer licht vervuild wasgoed, zoals het meeste wasgoed als je geen kleine kinderen hebt, bespaar je natuurlijk wel flink op je elektriciteit door op lage temperatuur te wassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wast het middel op zich wel schoon, maar voor je machine is het beter af en toe op hogere temperaturen te wassen. Af en toe een kookwas tussendoor houdt je machine beter in conditie en krijgt de zogenaamde vetluis ook geen kans.