Oksels in witte t-shirts vergelen vaak na enige tijd. Hoe komt dat en wat kun je er aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Dat heb ik ook vaak! Eens in de zoveel tijd doe ik al mijn witte kleding is de was met een scheutje chloor/bleek. Daarna is alles weer helder, krakend wit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...En dat doe je dan in het vakje bestemd voor de wasverzachter? Of doe je het bij de wasverzachter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe het altijd in de trommel zelf. Eigenlijk doe ik dat omdat we een oude wasmachine hebben, een bovenlader. En stiekem weet ik niet in welke vakje het wasmiddel en in welke de wasverzachter moet enzo..:$ Ik zou het denk ik bij het wasmiddel doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm, ik denk dan dat het in het bakje van de wasverzachter moet. Het wasmiddel zelf is poeder, en dan gaat het zo klonteren.

Andere antwoorden (9)

Dat komt door de zweet, dat kleurt geel uiteindelijk in het shirt. Als het er eenmaal in zit krijg je het er niet meer uit. Tegenwoordig heb je deo's die dat voorkomen. (bijv nivea) Maar of dat werkelijk helpt weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan van de deo komen (meestal spuitdeo erger dan roller).
Dan wil het helpen om na het op doen van de deo even paar minuutjes te wachten voor je het shirt aantrekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door je zweet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zweet. Je deo op de oksels eerst laten drogen voor je je tshirt aandoet helpt verhinderen. Als ze gelig zijn: Een goed hete was met wasmiddel voro witte was helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is je kleding verkleurd onder de oksel door transpiratie? Spuit dan voordat je de kleding in de wasmachine stopt op de plekken in met glansspoelmiddel die je normaal gebruikt voor je vaatwasser. Gegarandeerd dat het schoon word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ga ik proberen.
Geloof er niks van, maar toch een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Jack: Graag je bevindingen plaatsen! Merci!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij reeds vergeelde plekken helpt het niet.
Ik doe het nu preventief, en dat schijnt wel te werken;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ast36850: met dit soort dingen ben ik meestal niet zo snel, dus tegen de tijd dat ik resultaat heb, is de vraag waarschijnlijk al gesloten..
(en mijn wasmachinedeurslot is net vervangen, er ligt dus eerst nog wat andere was te wachten..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, Jack! Ik begrijp het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch maar meteen een test gedaan, ze hangen te drogen, morgen bij daglicht weet ik meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet echt een succes,
één van de drie is wit geworden.
Misschien dat dit het nieuwste shirt was, geen idee, het was wel degene die het mist erg was.
Ik had trouwens per shirt één gele plek gedaan, zodat ik goed het verschil kon zien.
Bij de 2e lijkt er wel een verschil, maar niet de moeite waard.
Mijn advies: als je glansspoelmiddel hebt liggen, waarom niet proberen? Het waren trouwens geen erge plekken, wel redelijk oude in shirt die ik alleen nog tijdens werk gebruik.
Ik denk dat het geel wordt door een combinatie van het zoute zweet met wat talg vet en bacterien. Dat eventueel in combinatie met de ingredienten van deodorant, dat het zweet toch wel een lichte gele kleur afscheid.

Wat kan je er aan doen, zowiezo jezelf goed verzorgen, neutrale zeep, oksels goed afdrogen na het douchen en gewoon wat talkpoeder gebruiken i.p.v. deodorant. Ik denk dat mensen ook meer en erger gaan zweten door alle bewerkte en geparfumeerde zeepjes en deo's etc. Hou het lekker naturel.

Overigens zijn er zogenaamde okselpads te koop die je in de binnenkant van je overhemd kan plaatsen die pads vangen het zweet op, dus geen vlekken meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het ook. Na gebruik van syneo 5 heb ik er nu gwen last meer van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gehoord dat je hetkan schoonmaken met ossengalzeep. Gewoon te koop in de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gele vlekken komen door het zweten. Glansspoelmiddel voor de vaatwasser helpt daar tegen,
beetje op de plek spuiten en dan gewoon wassen in de wasmachine.