Waarom is fleece eerder droog als andere soorten stof?

Telkens als ik een fleece vest in de was heb, valt het me bij het ophangen van de was op dat dit al bijna droog is, terwijl de rest van het wasgoed toch minstens een nacht nodig heeft om goed droog te worden. Vanwaar dit verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Omdat fleece helemaal geen vocht vasthoudt. Net als veel andere polyester- en nylonsoorten trouwens ; die hang je ook al bijna droog aan de lijn.

Fleece wordt gemaakt van gerecyclede PET-flessen, daar zit geen greintje natuurlijke vezels in. En wat geen vocht vasthoudt, aar hoeft ook geen vocht uit te dampen. Katoen en linnen duurt verreweg het langst ; dat neemt het meeste vocht op. Vandaar dat hand- en theedoeken daar ook van worden gemaakt. Met een fleece handdoek zou je je never nooit kunnen afdrogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat het feitelijk plastic is. En plastic houd geen vocht vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat het is omdat fleece geen echte stof is, maar eerder kunststof genoemd kan worden in de vorm van plastic. En dus ook nooit helemaal in en in nat wordt. Wat katoen wel word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan wat voor fleece je hebt. De meeste fleece is zoals al gezegd is kunststof. Het neemt weinig vocht op, en is daardoor zo droog.
Je hebt ook katoenen fleece. Dit neemt wel veel vocht op. Het droogt ook langzamer, maar is aan de andere kant veel prettiger voor bijvoorbeeld wandelkleding en bijvoorbeeld babyslaapzakken en dekens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de vezels waarvan kunststoffen als fleece gemaakt zijn zelf geen vocht opnemen, in tegenstelling tot katoen.