In shampoo zit een reinigingsmiddel om je haren schoon te maken. Dit zorgt ervoor dat shampoo gaat schuimen en het vuil uit je haren gespoeld kan worden. Daarnaast zitten in shampoo ook geurstoffen, kleurstoffen, conserveringsmiddel en water. Met name reinigingsmiddelen, maar soms ook de conserveringsmiddelen (middel om shampoo goed te houden) zijn prikkelende stoffen.

Je oog is bekleed met gevoelig slijmvlies. Als die prikkelende stof van shampoo in je ogen komt, doet dat dus pijn. Baby-shampoo of shampoo speciaal voor kinderen bevat vaak veel mildere reinigingsmiddelen. Hierdoor prikt het minder in je ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

deze vraag staat hier ook al: http://www.goeievraag.nl/vraag/prikt-baby-shampo-ogen-ander.141628
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zitten bepaalde stoffen in shampoo die je ogen iriteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je niet slim genoeg bent, om tijdens het wassen je ogen dicht te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat shampoo een vloeibare zeep voor je haren is, en zeep nu eenmaal als eigenschap heeft dat het irriteert in je ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Shampoo is een zuure stof en je huid(ogen) is dat niet daarom raken je ogen geïrriteerd