Hoe herken ik asbest in mijn huis?

Ik weet dat asbest schadelijk is/kan zijn voor de gezondheid. Mijn huis dateert uit 1938 dus het kan goed voorkomen dat daar op de een of andere manier asbest in verwerkt zit bij de bouw.
Kan ik asbest dat verwerkt zit in een bouwelement met het blote oog herkennen, moet ik van materialen iets afschrapen om het te herkennen of anders; en waaraan herken ik het dan uiteindelijk?
Tenslotte: wat kan ik er het beste mee doen zodra ik asbest gevonden heb?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Asbest is er in verschillende soorten. Vaak heeft het een wafeltjes structuur.
Op de site staan de beschrijvingen en als je denkt dat het in je huis zit neem dan kontact op met een asbest sanerings bedrijf. Die komen eerst kijken en daarna tegen betaling verwijderen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor nl.

http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Asbest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
De beschrijving van herkenning van asbest is prima. Een plus. Maar foto's en/of films is nog beter. Ik heb nog gereageerd op de website die jij hebt doorgegeven. Ik heb gevraagd of ze foto's of films op hun website willen doen. Misschien doen ze het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cor, bedankt.
Ik herken al diverse soorten asbest, we hebben een oud huis laten afbreken en daar hoorde asbest sanering ook bij. In de tuin kom ik ook nog vaak stukken tegen en in de buurt zijn nog veel oude schuurtjes bedekt met de verkeerde golfplaten.
Alle asbesthoudende producten hebben een vezelige structuur, alhoewel dat bij hechtgebonden producten en materialen vaak moeilijk te zien is. Wit asbest werd het meest gebruikt. Producten en materialen met wit asbest hebben een witte tot lichtgrijze kleur. Een andere aanwijzing is de leeftijd. Producten van vóór 1983 kunnen losse asbest bevatten; hechtgebonden asbest is toegepast tot 1993. Andere informatiebronnen zijn de fabrikant of leverancier van het materiaal of de eigenaar/verhuurder van een huis. Alleen een microscopische analyse kan uitsluitsel geven of het materiaal of product werkelijk asbest bevat. De Keuringsdienst van Waren informeert mensen die vermoeden dat zij asbest in of om het huis hebben. Zij hebben ook adressen van laboratoria die monsters kunnen onderzoeken. Een deskundig asbestinventarisatiebedrijf kan nagaan of in een woning asbest aanwezig is. Aan deze onderzoeken zijn kosten verbonden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Asbest mag alleen worden verwijderd met toestemming van de gemeente. Hoe er moet worden verwijderd staat in het Asbestverwijderingsbesluit. Hierin staat wanneer een sloopvergunning nodig is, wanneer het een zogeheten 'mededeling onder voorschriften' is, en wanneer geen van beide nodig is. Bij een sloopvergunning moet een deskundig asbestverwijderingsbedrijf het asbest verwijderen. Vooraf moeten de werkzaamheden zijn gemeld bij de desbetreffende regionale Arbeidsinspectie, inclusief het aanvangstijdstip en de naam van het uitvoerend bedrijf. Bij een 'mededeling onder voorschriften' mag de bewoner de sloop zelf uitvoeren, onder voorwaarde dat de meegeleverde voorschriften worden nageleefd.
Als er noch een sloopvergunning noch een 'mededeling onder voorschriften' wordt uitgereikt, dan moeten de werkzaamheden worden uitbesteed aan een bedrijf. Dit hoeft echter geen deskundig asbestverwijderingsbedrijf te zijn. Het bedrijf moet zich wel houden aan bepaalde voorschriften. Meer over het verwijderen van asbest is te vinden in de brochures 'Asbest in en om het huis' (particulieren) en 'Asbest in bedrijven en instellingen' (bedrijven en instellingen). Beide brochures zijn verkrijgbaar bij het Distributiecentrum VROM. Bovenstaande regels voor particulieren gelden alleen voor asbesthoudende materialen die vastzitten aan een 'bouwwerk'. Als bouwwerk geldt bijvoorbeeld een huis, woonwagen, schuur, garage, tuinhuisje of vakantiewoning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk ook op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest