Hoe kan ik de lucht vochtiger maken?

In onze woonkamer ligt een houten vloer, het is dus belangrijk dat de luchtvochtigheid boven 50/60 procent ligt. Maar het ligt nu elke keer rond 40 procent.

Toegevoegd na 12 minuten:
We hebben een openhaard, als die aan staat gaat de verwarming uit.. Maar misschien is het wel een idee om daar een bak water bij te zetten..?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Je kunt;
Radiatorbakjes ophangen,
Natte handdoek op je radiator leggen,
De afzuigkap uitzetten uitzetten tijdens het koken,
Laat de temperatuur niet boven de 20-21 graden komen,
Ventileren in huis en luchten,
Goed stoffen in huis,
Plaats planten die water verdampen en geef ze regelmatig water!
Doe de gordijnen dicht en spuit hierop met de waterspuit in erg droge omstandigheden is dit ook een 'redmiddel'.
Laat af en toe de was in huis drogen,
Zet na het douchen de deur op een kier.

Als dit alles niet genoeg is, moet je toch een luchtbevochtiger aanschaffen. Er zijn 3 soorten;
STOOM;
Het water wordt verhit en omgezet in stoom,die langs een kleine opening het toestel verlaat. Werkt snel en efficiënt.
Nadeel; hoge energiekosten, het water moet immers opgewarmd worden.
ULTRASOON;
Een geruisloze ventilator verspreidt een microfijne nevel die ontstaat door kleine trillingen in het water. Hij verbruikt weinig stroom, het water wordt immers koud verneveld.
VERDAMPING:
Een ventilator blaast droge kamerlucht door een vochtige filter waardoor het water verdampt. Bovendien worden stof en geuren onttrokken aan de lucht die langs het filter passeert. Dit systeem gebruikt weinig stroom, maar geeft ook minder vocht af.

Denk er wel aan je goed voor te laten lichten en niet een goedkope te nemen, want dan heb je kans dat overal een fijne witte kalklaag op komt te liggen. De goedkopere hebben vaak geen kalkfilter die je kunt vervangen.
Kijk maar eens hieronder;

http://www.lucht-bevochtiger.nl/Ultrasoon.cfm
amc
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
mooi compleet antwoord, +

Andere antwoorden (4)

Bakjes water op de verwarming zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissBiggie
13 jaar geleden
+ doe ik ook altijd :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar je hebt ook een speciale luchtbevochtiger *ofzo* vraag het even bij een expert of zo een soort winkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg wel voor VERS water in de bakjes.
Klopt inderdaad wat thoomster zegt. Er zijn speciale bakjes voor die je aan je verwarming kan hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat je beter een echte luchtbevochtiger kan kopen.
ik heb hier 4 radiatorbakjes hangen, plus nog twee bakjes op de radiator.
verder heb ik de kamer vol staan met joekels van planten.
ook hangt de was te drogen in het trapgat.
het resultaat is een schamele 30%, dus dat zet geen zoden aan de dijk.
Rieneke1
13 jaar geleden
Er zijn van die leuke water vernevelaars. Kan je los of met een bak en statief kopen. Ze maken een mooie misteffect en bij sommige is er led verlichting ingebouwd voor een extra effect. Ook hierbij geld hetzlfde als die radiatorbakjes, zorg voor vers water!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.fitplein.nl/topicspagina/topicspagina.php?id=164 Een voorbeeldje van een vernevelaar.