Welke huishoudelijke klusjes kun je geven aan een kind van 4?

Kijk mijn dochter van 4 wil graag helpen in het huishouden maar ik weet niet welke klusjes ik haar kan geven!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (12)

Ik vind persoonlijk 4 nog wat te jong om echt mee te laten helpen. Onze jongste is 6 en hoeft, op zijn speelgoed opruimen na, niets te doen in het huis. Oudere broer en zus wel. Als je toch je kind spelenderwijs willen laten meehelpen moeten het kleine en korte klussen zijn. Bijv: wil jij voor mama/papa dit bordje op tafel zetten? wil jij de vorken uit de la pakken? Maar met eigen speelgoed opruimen beginnen is sowieso een goed idee vind ik.

Toegevoegd na 51 seconden:
wat mijn zoon trouwens leuk vindt is om te helpen met poetsen. Geef haar ook een doekje en evt eigen emmertje en laat haar lekker mee soppen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
na de afwas de dingen in de kastjes zetten, doekje over de tafel,
helpen met was opvouwen, de handdoekjes enzo kunnen ze al heel goed opvouwen,
losse spullen in de kamer opruimen,
verder kijk je gewoon even wat ze leuk vind en wat ze kan, ze hoeft het niet persee goed te doen, het gaat erom dat ze zelf het idee heeft dat ze je kan helpen.
13 jaar geleden
Samen schoonmaken vinden kinderen van die leeftijd heel leuk. Geef haar een doekje en ga samen schoonmaken.

Wat ook heel leuk is, geef haar een theedoek en dan mag zij al het bestek afdrogen.

Samen in de tuin werken of laten sorteren van een laatje b.v.

Geef haar in ieder geval iets wat ze niet kan verprutsen en waarmee ze in acceptabele tijd mee klaar is, anders worden ze vervelend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een kruimelzuiger wat rommeltjes van de vloer zuigen. Over de vloer aanvegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef haar een stofdoekje en wat onbreekbare spulletjes om 'afte stoffen'. Laat haar wat losliggende speeltjes in een doos doen en geef haar het gevoel dat ze een ontzettend goede hulp is. Ze kan natuurlijk nog niet echt helpen, maar het is een goede sociale vaardigheid voor haar en dit moet je natuurlijk stimuleren. Je vindt vast wel wat bezigheidjes die geen kwaad kunnen, een stofdoekje uitslaan daar zijn ze al ingespannen mee bezig en zo heerlijk enthousiast kunnen ze dan zijn? Geef haar het gevoel dat ze erg goed helpen kan en dat mama zo blij is met haar hulp! Maar dat weet je natuurlijk zelf.
Enig toch zo'n mama's hulp in de huishouding. ;)
amc
13 jaar geleden
een kind van 4 kan meer dan menigeen denkt.
onze dochter was 3 toen ze al actief meehielp met allerhande klusjes. ze leert hierdoor de eerste stappen in plichtsbesef en discipline.
zorg dat ze zelf haar speelgoed opruimt als ze klaar is met spelen. zorg dat dit een automatisme wordt,dus corrigeer haar wanneer ze dit nalaat. in de huiskamer zorgt ze ook dat de krant en tijdschriften netjes op een stapel liggen. je kunt haar ook dagelijks de planten water laten geven met een kleinere gieter. als ze 4 is kun je ze al brood laten halen bij de bakker. dit vinden kinderen prachtig en ze leren zo om te gaan met geld.
laat de bakker wel weten dat je dit doet ter ontwikkeling van het kind. verder zijn er talloze andere taken te verzinnen. begin er vroeg mee,het is goed voor het kind,maar overdrijf niet. 20-30 minuten per dag is voor een 4 jarige soms teveel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezellig he?
Eigen sokken in de la laten stoppen, aanmeutelen met wasgoed, met een doekje de buitenkant van de keukenkastjes laten afdoen (en dan zelf nog een keer er langs natuurlijk), pannen in de kast zetten, huisdier eten geven, dingetjes rechtzetten, plantjes water geven, met stoffer en blik in de weer, buiten een stoepje vegen. Bij het boodschappen doen de winkel door 'op zoek naar....'.

Mijn jongste dochter heeft rond die leeftijd haar bijnaam 'slonsje schuursponsje' ruimschoots verdiend!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig: aanmeutelen, nooit van gehoord. Is dat een stippeliaans woord, of bestaand?
misschien vind ze het leuk om mee de auto te wassen geef haar een sponsje/doek en een emmer water met sop.
kinderen vinden sop geweldig als ze het op een auto mogen smeren.
en mocht je een tuinslang kunnen gebruiken om de auto daarna af te doen laat haar dan me de tuinslang spuiten
Kinderen vinden water altijd geweldig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen goed idee als je niet van krassen op je lak houdt.
Pons laten vallen dan weer door poetsen vindt je lak niet leuk.
Prima idee bij een wat oudere auto. Ik vond het vroeger super leuk (en eigenlijk nog steeds wel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan sop je als ouder in e mag zij met tuinslang doen probleem opgelost :)
och wat gezellig was dat toch altijd, ik stopte haar altijd een nat lapje in de hand en daarmee nam ze de tafel af, de keukendeurtje etc.
Laat haar haar eigen theeserviesje wassen en afdrogen.
ook haalde ze de was uit de wasmachine, samen de plantjes water geven etc, etc.

veel plezier samen en geniet ervan, de meiden hier helpen niet meer zo graag en maken er soms een zootje van;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik zo oud was vond ik het geweldig om met een lege keukenrol te 'helpen met strijken'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die van mij gooide zijn eigen luiers al weg op een leeftijd van 2. (tegenwoordig zijn ze niet meer zo nuttig :)

klusjes voor je dochter:
helpen kamer opruimen,
speelgoed opruimen,
bordjes bekertjes op het aanrecht zetten.

planten water geven (vooral als ze buiten staan)
de was opvouwen (washandjes zakdoeken)
mee hepen ramen zemen (raam van dochterlief dan als laatste, en daarna ECHT klaar :)

vegen
stofzuigen (ze hebben leuke kinderstofzuigers in de speelgoed winkel)

aardappels (groente etc) in de pan doen, koud water erbij.
helpen tafel dekken (het niet breekbare :O)

afstoffen etc etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een stofdoekje geven,en gewoon lekker mee laten doen,samen tafel dekken,en wat kleine dingetjes geven zoals bijv een plastic bordje of bekertjeals je eten aan het maken ben,de aardappels een voor een aangeven,en daarna in de pan doen of groenten spruitjes of boontjes.