hoe kan je het beste je zolder opruimen

wij hebben een zolder die niet opgeruimt is en steeds hebben wij meer rommel dat we nodig hebben en we durven ook niks op te ruimen heeft u misschien wat antwoorden op mijn vraag?

met vriendelijke groeten fam. schipper

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (9)

Plannen!
Bv elke week een hoek van de zolder opruimen en uitzoeken wat te bewaren en weggooien
Wat je al lang niet gebruikt of gemist hebt weggooien of marktplaats of spullenhulp. Dat ruimt lekker op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dozen gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het licht eraan wat voor rommel het is
maar je kan het beste gewoon een grote tas pakken en paar dingen weggooien

veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stappenplan om op te ruimen:

Maak drie categorieën;
- beslist bewaren
- twijfel geval
- weggooien

Neem de tijd om alle spullen goed te bekijken en te verdelen onder de bovengenoemde categorieën.

Alles wat je nu hebt verzameld om weg te gooien, gooi dat dan ook direct weg of breng het naar de werf.

Alles wat je beslist moet bewaren ga je nu op een logische manier ordenen en zo opbergen dat je er ook direct bij kunt als je het nodig hebt. Liefst in boxen met een etiket erop.

De twijfelgevallen laat je een week liggen en na die week ga je ze opnieuw bekijken. Als het spullen zijn die je meer dan een jaar niet gebruikt hebt, of waarvan je het bestaan niet meer wist, dan direct weggooien of verkopen, anders bewaren.

Het is verstandig om je zolder opgeruimd te houden, zo weet je precies wat je bezit en is er rust in je hoofd. Dat geldt overigens voor iedere ruimte in je huis.

Een gouden regel: Voor alles wat er nieuw in je huis komt, staat tegenover dat je iets anders moet weggooien, anders slibt je huis dicht.

Succes met opruimen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Plan een hele dag om je zolder op te ruimen en gebruik die hele dag ook. Zo kom je er het snelst doorheen. Als je iedere keer een beetje gaat doen, dan stagneert het op een dag en laat je het weer liggen, want het is niet het leukste werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon echt een weekend of zelfs een week voor uittrekken (misschien wel twee, als het een grote zolder is).

Begin gewoon vooraan en neem ALLES in je handen, en sorteer het op drie stapels :

- kan weg
- zeker bewaren
- twijfel / later uitzoeken

Gooi dan alles wat weg kan weg ; dacht scheelt al een hoop. Alles dat een jaar of langer niet gebruikt is en geen sentimentele waarde heeft, kan weg. Kijk wel of er iets bij is dat verkocht kan worden of geschonken.

Ga rustig samen zitten voor de stapel ' twijfel' , en beslis definitief of het weg kan (gooien ,schenken, verkopen) of dat je het wilt bewaren.

Inventariseer dan alles wat je wilt bewaren, en bepaal wat je nodig hebt om dat goed te doen. (Kasten, kisten, lijsten, albums) en wat je daarvoor meot aanschaffen.

Maak dan de zolder goed schoon en richt hem in zoals je van plan was. Vraag desnoods een buitenstaander (of een opruimdeskundige !) om je hier mee te helpen, want een zolder opruimen kan een bijzonder emotionele klus zijn, vooral voor mensen die weinig of niets weg kunnen gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik ben een goed voorbeeld van de beste stuurlui ;-)
Of eigenlijk : ik ben niet zon opruimer/bijhouder, dus MOET ik een paar keer per jaar grote schoonmaak en opruiming houden. Zo doe ik het ook met mijn klerenkasten, mijn kelder en mijn keukenkasten enzo. Werkt uitstekend.
Hele goeie tips voldoende hier.

Wat ik wil toevoegen is:
Veel spullen zullen van de kinderen zijn.
Zet per kind een grote verhuisdoos neer. En verzamel dan ale spullen van het betreffende kind in een hoek met de doos met de naam van het kind. Ga samen met het kind bekijken wat er bewaard moet blijven en wat er weg mag.

Gaat het kind uit huis, schenk hem dan met vreugde zijn doos :)

Wat je over hebt, gooi alleen weg wat kapot is. Met de rest richting kringloop, daar kun je anderen weer blij mee maken. En je hoeft het niet weg te gooien. Want weggooien is soms moeilijk.

Grote dingen met herinneringen: kinderfietsje, poppenwagen, bepaald speelgoed, wat eigenlijk niet bewaard hoeft te blijven maar waar je bijna geen afstand van kunt doen: maak er voor jezelf een foto van. En dan afvoeren.
En bedenk dat er dan straks weer een ander klein kind heel veel plezier mee heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ruim één keer per jaar de zolder en de schuur op, ik doe dit als volgt:

Dingen die bewaard moeten blijven omdat ze waardevol zijn (qua geld/herinnering) die zet ik apart.

Verder gaat alles weg wat ik een jaar niet heb gebruikt!! Als je het een jaar niet heb gebruikt ik de kans erg klein dat je het ooit nog gaat gebruiken!!
Je kunt natuurlijk zelf beslissen of dat je echt weg gooit, op een rommelmarkt gaat zitten of weggeeft!! Als het uiteindelijk maar weg is.

Dit werkt voor mij het beste!! Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan het niet beter uitleggen!
Er zijn al veel goede antwoorden gegeven. Toch nog een aanvulling: voordat je als een razende roeland begint kun je je ook eerst eens afvragen waarom je je zolder wilt opruimen (wat is je doel met een opgeruimde zolder) en waarom je dat dan nog steeds niet gedaan hebt (wat houdt je tegen). Als het echt een megaklus is dan vergroot je de kans van slagen als je hier even bij stil staat.

voorbeeld: wat wil je met je zolder? Ik wil er een kantoor/werkruimte van maken compleet met pc (die nu in de woonkamer staat)
Waarom heb je de klus dan nog niet geklaard?
Nou als de kinderen op zolder zitten dan kunnen ze wel zeggen dat ze hun huiswerk maken, maar doen ze dat ook echt? Ik heb geen controle meer. En mijn man, wat doet die toch allemaal met de pc? Ik wil hem toch ook wel een beetje in de gaten houden. Ik vertrouw hem wel, maar toch...je hoort zulke rare verhalen.

Hier spreekt jouw angst en die verberg je door de zolder niet op te ruimen want zolang er rommel is staat die pc nog in de huiskamer en kun jij je hele gezin naar hartelust controleren. Als je weet wat je angst is, dan kun je daar ook iets mee. Praat met je gezinsleden, zet je wantrouwen opzij. Als je achter je doel staat om een kantoor op zolder te hebben dan ruimt het makkelijker op.

Zo kun je zelf misschien nog wel 10 andere voorbeelden noemen. Even nadenken voordat je gaat ruimen kan helemaal geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben de knieschotten gebruikt om schuifdeuren in te plaatsen op zolder. Dit hebben we gedaan met een railsysteem van StoreMax, waarmee dat eigenlijk vrij eenvoudig te doen was!
https://www.storemax.eu/nl/schuifdeuren/zelfbouw-schuifdeuren

Zo kunnen we dus al onze rotzooi achter de schuifdeuren gooien! :D