Wat kun je het beste doen tegen kalkaanslag? En ervoor zorgen dat het zo lang mogelijk weg blijft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Er zijn veel schoonmaakproducten die kalkaanslag aanpakken. Maar een goedkoper alternatief is schoonmaakazijn. De aangetaste spullen een tijdje laten weken in die azijn. Als het een kraan of iets dergelijks is, wat keukenpapier er omheen wikkelen en daar de azijn op doen. Als het eenmaal schoon is, kan je de kalkaanslag voorkomen, door de spullen na gebruik even droog te maken. Kalkaanslag komt door het kalk in het water. Als je bijvoorbeeld de kraan na gebruik consequent droog maakt, zal ie altijd blijven glimmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

pure wc eend erop helpt enorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je alles hebt verwijderd, tot slot glansspoelmiddel er opwrijven (dat spul van de vaatwasmachine). Je krijgt dan een gladder oppervlak waar minder kalk aan hecht.
Ivana
13 jaar geleden
Een kalkfilter installeren, voor zo'n 70 euro heb je een 3 bak filter. Die zet je op de hoofdleiding. Met poetsspul haal je nml de aanslag wel weg maar niet de oorzaak ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke week met anti kalk schoonmaken. Werkt goed! Gewoon bij de supermarkt te koop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar waar water komt waar wat kalk in zit, daar zal altijd kalkaanslag komen. In een waterkoker kun je even een azijnoplossing zetten. Dan is het er zo uit. Mogelijk kun je iets concreter zijn in waar de kalkaanslag zit. Dan kan mijn antwoord ook gerichter zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enige oplossing is regelmatig schoonmaken met azijn of antikalk. Elke week een doekje er over heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht je de tegeltjes in je douche bedoelen: na het douchen meteen de wisser eroverheen, en je hebt nergens last van. In het algemeen geldt: als je meteen de boel droog maakt na gebruik van water, krijgt kalkaanslag nauwelijks de kans. En in mijn waterkoker en koffiemachine gebruik ik van tijd tot tijd water met azijn, een paar keer opkoken cq door laten spoelen, daarna goed met water uitspoelen/door laten lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je na het douchen de tegels en cabine met een wisser afneemt en nadroogt met je handdoek heb je nooit geen kalkaanslag meer. Simpel he.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Regelmatig schoonmaken met goedkope schoonmaakazijn
dan heb je haast geen kalkaanslag.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De allerbeste oplossing is het verwijderen van alle kalkvormende deeltjes (Ca + Mg) uit het water bij binnenkomst in je woning.
Zo heb je dus geen last meer van kalkaanslag.

Het alternatief is poetsen en schrobben totdat je alle aanslag weer weg hebt.
Dit doe je met zuren, aangezien deze reageren met de kalkvormende deeltjes.
Zie de bron voor een toelichting.