Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het stuivers niet gaan glimmen als je ze schoonmaakt met cola of afwasmiddel?

Als je stuivers schoonmaakt krijgen ze een doffe, beetje roze kleur en niet de glimmende bruinige kleur van nieuwe stuivers.

Met schoonmaken bedoel ik met middelen als cola, azijn, afwasmiddel, enzo.

Toegevoegd na 2 minuten:
En ik bedoel dus dat ik wil weten hoe dat echt zit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat je de 'patina', de oxidatie op de munt er zo niet af krijgt. Als je dat wel wilt doen moet je ze minstens 24 uur in de azijn leggen, met een tandenborstel poetsen, weer een dag in de azijn en weer poetsen. Dan beginnen ze weer te glimmen. Doe dat niet met waardevolle munten, die verliezen daar alleen maar waarde mee.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord geeft het meest direct antwoord op de vraag. Ik heb het poetsen met een tandenborstel niet uitgeprobeerd en kan niet bevestigen of het antwoord inhoudelijk juist is.

Andere antwoorden (1)

De oude stuivers in het guldentijdperk waren van massief brons.
Die werden als nieuw met col ed.
De nieuwe stuivers zijn VERkoperd en hebben dus een dunne laag koper (wat geen brons is)welke daarom heel anders reageren op zuren en schoonmaakmiddelen als de oude bronzen stuivers.
Vandaar ook dat het koperkleurige kleingeld wel op een magneet reageert en onze oude stuivers en centen niet.
De reden is letterlijk een centenkwestie, om het eurogeld te maken is een geringer budget, een cent en stuiver uit het guldentijdperk waren ook werkelijk dat bedrag waard aan productiekosten. toen de cent duurder werd om hem te maken dan zijn waarde heeft men de cent eruit geknikkerd en de euro invoering was een goede manier om de kostbare aanmaak van Nederlands geld te staken.
Dus de reden is dat de hedendaagse stuiver NIET van massief metaal is en dat reageert daarom anders dan geld wat van een legering of metaal gemaakt is.
Toch krijg je de koperlaag er niet gemakkelijk af, iedere keer als het onderliggende ijzer vrijkomt , wordt het weer bedekt door een vorm van elektrolyse en dus slaat het koper weer neer op het ijzer.
Zodoende is het moelijk alle koper van het ijzeren muntgeld af te krijgen en is het ijzer als metaal veel goedkoper dan koper.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding