Iemand vertelde mij dat vaatwas tabletten heel veel natronloog bevatten: is dat waar ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dit is de samenstelling van afwastabletten.

Vandaag de dag bestaan afwastabletten uit:
• Bleekmiddel en activator
huishoud tabletten bevatten natrium percarbonaat en TAED
industriële en institutionele (I&I) tabletten bevatten soms chloorbleekmiddel
• Fosfaten
huishoud tabletten bevatten 20-30% natrium tri polyfosfaat STPP
I&I tabletten bevatten 20-40% STPP
• Citroenzuur 20-25%
• Niet-schuimende non-ionische oppervlakte actieve stoffen 3-4%
• Silicaten
huishoud tabletten bevatten 4-5% disilicaat, max 4% metasilicaat
I&I tabletten bevatten 5-10% disilicaat en 30-40% metasilicaat
• Bindmiddelen, zouten, vulstoffen, waarvan zeolieten niet goed genoeg
oplossen; max 3%
Silicaten
Afwastabletten voeren het etiket Xi; irritant. Historisch bevatten de meeste
tabletten metasilicaten, maar toen etikettering verplicht werd, werden de
fabrikanten gedwongen hun afwastabletten met het etiket “corrosief” te voorzien.
Met als effect, dat metasilicaten in huishoud tabletten grotendeels werden
vervangen door disilicaten.
Disilicaten kunnen niet in al te hoge dosering worden gebruikt, omdat ze glazen
zullen etsen, of ten minste een film achterlaten na drogen.
Disilicaten worden geleverd in zware (1000 g/l), midden (500 g/l), lichte (100 g/l)
varianten. Compacte waspoeders
en tabletten vergen zware disilicaten. Het nieuwste type disilicaat is het poreuze
disilicaat, dat een gemiddelde dichtheid bezit. Deze middelmatige dichtheid wordt
gecompenseerd door het voordeel dat poreuze disilicaten tot 1/3 van hun eigen
gewicht aan vloeibare non-ionische stoffen kunnen absorberen. Zulke disilicaten
kunnen concurreren met zeolieten.

Toegevoegd na 32 seconden:
Fosfaten
Fosfaten verzachten het water, en geven zo de oppervlakte actieve stoffen meer
waskracht. Fosfaten remmen de bovengenoemde nadelen van disilicaten af,
alsmede de neerslag van calcium zouten. Echter, door de eutrofiëring van het
oppervlaktewater worden in sommige landen fosfaten geweerd uit huishoud
reinigingsmiddelen, en worden in andere landen maxima gesteld (20, 24, 50%).
Bovendien worden fosfaten schaarser en duurder. STPP prijzen zijn verdubbeld
sinds december 2007. salesdesk@siriusinternational.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb jij ook de studie vaatwastablet gedaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Professor in de orde van de vaatwastabletten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ziet het :) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lachen!

Andere antwoorden (1)

Natronloog is een koppelproduct van chloor. Het is sterk bijtend en direct contact wordt afgeraden. Het lijkt mij dan ook niet logisch dat dit in hoge concentraties in vaatwastabletten zit.

Ik heb gegoogeld op vaatwastablet en ingrediënten en heb van een aantal vaatwasmiddelen de ingrediënten bekeken, maar in geen van de gevallen stond natronloog er tussen.

Verder heb ik nog gekeken (zie bron) naar toepassingen van natronloog. Het wordt voor allerlei toepassingen gebruikt, maar nergens wordt er verwezen naar toepassing in vaatwastabletten. Ik zou er van uit gaan dat dat dus ook niet zo is. Bij twijfel, kun je op de verpakking van je vaatwastabletten kijken en als je dan nog niet overtuigd bent kun je de fabrikant vragen of er iets van deze bewering waar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Heb je ook gezocht op natriumhydroxide (-hydroxyde)? Dat is de officiële naam van natronloog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natronloog is veel gebruikt als ontstopper (caustic soda, ook al zo'n benaming voor natronloog, evenals sodium hydroxide )