Waarom krimpen dekbedovertrekken?

Of ze wel of niet in de wasdroger gaan, ze krimpen toch.
Wie weet een oplossing?

Bedankt voor het antwoord.

Toegevoegd na 15 minuten:
We wassen volgens wasvoorschrift en we hebben dekbedovertrekken die slechts 20 cm korter zijn dan het dekbed.
Voor het wassen paste hij perfect.

Bedankt voor de antwoorden.

Toegevoegd na 2 uur:
Die is NA het wassen 20 cm gekrompen en NIET in de droger geweest

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (4)

Een direkte oplossing heb ik niet, maar heb je de maat van je dekbed nog eens nagekeken? Ik heb zelf vroeger ook gedacht dat ik een 2x2 dekbed had, maar bleek een 2.20 x 2 dekbed te zijn.
Nu ik de juiste maat heb, "krimpt" het niet meer, ook niet in de droger.

Toegevoegd na 38 minuten:
maar als het dekbedovertrek 20 cm korter is dan het dekbed, dan ligt daar toch het antwoord of begrijp ik je nu verkeerd?

Toegevoegd na 3 uur:
oh, sorry, dan begreep ik het inderdaad verkeerd. Dat is wel heel erg veel. Is het niet mogelijk om met het overtrek terug naar de winkel te gaan en uit te leggen wat er gebeurd is? 20 cm krimp is niet normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
normaal gesproken krimp het een beetje bij de 1e keer wassen/drogen maar daarna niet meer.Of je moet het per ongeluk veel te heet gewassen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is van een materiaal gemaakt wat makkelijk krimpt. Dit is eigenlijk precies hetzelfde als bij dekbedden. Er zijn sprays verkrijgbaar voordekbedovertrekken die je kunnen laten ontkreuken of zorgen dat ze niet krimpen.
Genaamd: krimp en strijk vrij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het in de regel katoen is, en katoen krimpt altijd een klein beetje. Eerlijk gezegd hebben vooral goedkope dekbedden (Zeeman, Wibra) die neiging. Je kunt ook wel voorgekrompen dekbedovertrekken kopen, maar die zijn wel een paar klassen duurder.

Ondanks het krimpen echter blijven ze in de regel prima om een gemiddeld normaal dekbed heen passen, en het krimpen is eenmalig : ze krimpen niet in elke was opnieuw.

Wat wel elke was opnieuw gebeurd is een beetje in elkaar trekken door de kreukels. Die gaan er in het liggen echter vanzelf weer uit. Heb je geen zin daar op te wachten, dan kun je overwegen ze te strijken, als je daar wel zin in hebt.

Passen álle nieuwe dekbedovertrekken niet, dan zou je je dekbed zelf eens moeten nameten ; wellicht heb je een afwijkende maat ?? Die zitten er namelijk wel eens tussen, Het enige dat je dan kunt doen is : een nieuw dekbed kopen in een normale Nederlandse standaardmaat (140 x 200, 200x200, 220x 200 of alle genoemde maten x 220).

Dom genoeg heeft zelfs in Europa bijna elk land zijn eigen maat dekbed (varierend van 130 x 180 tot 220x240 en zowat alles er tussenin), dus in het buitenland (of op een markt of braderie of zwarte markt oid) een dekbed kopen kán betekenen dat je ontzettende problemen krijgt passend beddengoed te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, dat krimpen komt voornamelijk voor bij de mindere kwaliteit katoen.