Wat ontvet nou beter , ammoniak of spiritus en waarom ?

het gaat ons vooral om ramen maar ook in het algemeen ... wanneer ammoniak en wanneer spiritus en waarom.

Toegevoegd na 4 uur:
ok de ramen zijn schoon , en we hebben gebruikt ........ GLASSEX ..... ja , vet erop gesprayd , met een trekker geveegd en daarna met kranten .......echt top , ook al zei iemand dat glassex lelijk opgedroogd.

nog bedankt allemaal

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
114.8K

Antwoorden (6)

Ammoniak ontvet beter als het b.v. gaat om hardnekkig (keuken)vet. Ammoniak kun je vergelijken met zoutzuur.

Spiritus is handig om oppervlakkig vet (b.v. glaswerk, ramen, rvs enz.) mee schoon te maken. Spiritus is op basis van alcohol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ammoniak is een echte ontvetter, wordt o.a. toegepast om oud schilderwerk vervrij te maken.
Spiritus haalt ook wel vettigheid weg maar is geen echte ontvetter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vetten bestaan uit vetzuren. Ammonia is een base. Laat je die 2 met elkaar reageren dan word het vet afgebroken. Spiritus is meer op alcoholbasis dus, ammonia is beter ontvettingsmiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gebruik een ammoniak vervanger!
Zoals universol ( verkrijgbaar in een goede schilderszaak )
Dit werkt beter en reukvrij, biologisch afbreekbaar en inzetbaar voor alles wat maar te ontvetten kan zijn.
Ik gebruik het zelfs om mijn auto te wassen en in de ruitenwisservloeistof.
Ramen zemen en verf ontvetten etc.
Kost 9,50 maar uiterst zuinig in gebruik 1;100 of 1;50
Succes je had het al jaren eerder willen hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ammoniak stinkt, spiritus is vies.
De alleskunner, eventueel aangevuld met de eco orange is de beste ontvetter van de afgelopen tijden. Het is helaas niet te koop in de winkel, maar alleen verkrijgbaar via van die party's. Mocht je interesse hebben en het eens willen proberen, dan hoor ik het wel!
Maar wat ze ook hebben, zijn van die ramendoeken, dan kun je met 1 doek, die je alleen onder de kraan nat maakt de ramen streeploos reinigen. Dus geen emmer, sop, spons, trekker en zeem nodig! IDEAAL!!!

Toegevoegd na 43 seconden:
En Prowin levert allemaal biologisch afbreekbare schoonmaakmiddelen, dus gezond voor de natuur en dan ook voor ons!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste vind ik een scheutje afwasmiddel op een emmer koud-lauw water. Je ramen worden dan streeploos schoon. Spiritis of amoniak geeft strepen als de zon er op gaat schijnen. Spiritus + allesreiniger is wel heel goed voor het schoonmaken van kooien e.a. dierverblijven.