Hoe kun je het beste theeaanslag verwijderen?

Ik vind op internet allerlei oplossingen hiervoor, maar wie weet uit eigen ervaring de oplossing die echt werkt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan iemand van de moderators mijn gegeven antwoord op deze vraag even terugzetten???

Het beste antwoord

Er worden in de antwoorden zowel zure als niet zure (basische) stoffen aangeraden. De aanslag van thee komt m.i. door zure aanslag van looizuur en tanninen.

Een zuur of zure aanslag wordt m.i. het beste opgeheven door basische stoffen.

Als onze theepot veel aanslag bevat doe ik hem even in de afwasmachine. De zouten in het wasmiddeltablet lossen ook heel goed de aanslag op.

Zonder afwasmachine werkt zowel bakpoeder als soda. Dat laatste geeft voor glaswerk heel goed resultaat en zonder aanslag na het afdrogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat is er mis met alkalisch? Vertel dat er ook gelijk even bij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niets, alkalisch is hetzelde als basisch. De pH waarde is hoger dan 7.

Andere antwoorden (13)

Beetje jif of vim en een schuursponje werkt perfect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt wat (grof zee) zout in de kom doen en
met een borstel wrijven.

Een gebitsreinigingstablet laten oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon een scheutje zoutzuur, of fosforzuur en even lekker laten bruisen;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens grootmoeder met bakpoeder. ;)

Toegevoegd op 01-06-2009 11:48:50
En dat is geen grapje maar werkt echt heeeeel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe je glazen in een grote pan met soda water, en laat het een half uurtje zachtjes koken. Daarna kun je het er heel makkelijk met de afwasborstel afvegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, dat Biertje;

Al schoonmaakazijn geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een zachte (krast niet) schuurspons lukt het mij meestal wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schuren met een sponsje en een beetje vogelzand (dat witte fijne zand wat onderin een vogelkooi gaat. Krijg je ook mooi algenaanslag weg wat je vaak krijgt in de waterfles van konijnen e.d. Werkt perfect vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soda, simpelweg je gootsteen vol laten lopen met heet water. Flink wat soda erbij, theeglazen, mokken erin en een uur later borstel je de aanslag zo weg. Ik doe het ook altijd met theelepeltjes, werkt perfect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan ik morgen dan even de afwas komen brengen Marita?:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk, en vergeet ook je theelepeltjes niet mee te brengen xD Blijf je dan ook gezellig nog een bakkie thee bij me drinken? :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor...
Theeaanslag uit je theepot verwijderen zou niet goed zijn omdat dat ten koste van de smaak van de thee gaat. (Heb ik ook maar horen zeggen door een oud-tante.) Kopjes en glazen worden in een vaatwasser schoon, maar bij het ontbreken daarvan gebruik ik gewoon een beetje jif. Gaat prima en staat toch al tussen mijn schoonmaakspullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dat ook wel eens gehoord voor porceleinen theepotten, maar glas wordt heel lelijk en vies. Daarom haal ik de aanslag wel van glas weg.
ik heb gemerkt dat die aanslag in de theepot heel goed weggaat met een WONDERSPONS, zo'n witte spons waarbij je geen schoonmaakmiddel nodig hebt, alleen een beetje water... daarmee krijg je echt vlekken weg die anders niet verdwijnen... heb je wel eens geprobeerd om de gele vlekken van kurkuma(geelwortel) uit een wit kunststof aanrechtblad te krijgen of uit een houten snijplank? met zo'n spons lukt dat wel en ook nog moeiteloos...

die dingen zijn echt een uitkomst, ook voor vieze voegen, vettigheid op de afzuigkap... noem maar op...

ik zal geen reclame maken maar ze zijn o.a. hier te koop
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Theeaanslag in kopjes en lepels verdwijnt als sneeuw voor de zon na een behandeling met een zoutpapje of wat chloor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Theeaanslag laat zich makkelijker verwijderen met citroenzuur. Doe een blokje in het afwas water en laat dit oplossen. Er zijn ook vaatwasmiddelen met citroenbestanddelen.