iets kan alleen "beschimmelen" als het een voedingsbodem voor schimmels is. Op beschimmeld brood zitten dus schimmels die brood (of delen ervan) eten en zich vervolgens vermeerderen.

Schimmels en bacterien kunnen over het algemeen het beste groeien bij temperaturen die wij ook aangenaam vinden en in vochtig of licht vochtig milieu en bij pH neutraal (dat zegt iets over de zuurgraad).

Zo'n stuk zeep is meestal HEEL basisch en daar kan bijna niets goed tegen. Tenzij er een speciale kolonie ontstaat die op zeep zou kunnen leven.

die schijnt er wel te zijn want ze hebben in zoutmeren in afrika van 80 graden (ook veel te heet normaal) bij pH=13 (dat is ook heel basisch, 1=zuur en 7=neutraal) wel levende organismen gevonden.

Dus in theorie zou het kunnen, de kans dat zo'n organisme dan precies jouw stuk zeep vind is echter nihil.
Het blijkt echter dat de natuur zich telkens aanpast. Onder benzinestations zijn benzeen "liefhebbers" (bacterien) te vinden terwijl benzeen eigenlijk giftig is voor de meeste. Maar uiteindelijk komen er een paar die het wel overleven en die leven er dan van.
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Dit is het goede antwoord!

Andere antwoorden (3)

Nee,volgens mij niet. Schimmel pakt niet op een stukje zeep. Schimmel is als er iets bederft. Dan hebben die bacteriën er vat op. Maar zeep bederft niet. Het wordt, naarmate het langer (te lang) ligt, wat bruinig of verdroogd. Maar geen schimmel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
antwoord is goed maar realiseer je dat schimmels heel andere organismen zijn dan bacterien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht, dank je wel. Kon niet op het woord organismen komen. Dat is wat ik bedoelde te zeggen. Maar gelukkig is mijn bedoeling wel duidelijk, ondanks dit.
Ja, dat denk ik wel.. in iedergeval wordt het na verloop van tijd keihard, en gaat er allerlei vuil en aanslag aan zitten. Ik denk dus dat er ook wel een soort schimmel op gaat zitten op den duur, al is het maar door het soort vuil dat er op terecht komt. Je badkamer kan immers ook beschimmelen als het niet goed wordt onderhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij niet, het zou eerder uitdrogen.