Hoe sluit je een vaatwasser aan?

Ik heb hier geen verstand van, ik heb weinig ruimte in mijn keuken en wel behoefte aan een vaatwasser.

Als ik dan moet gaan kijken naar mogelijkheden in mijn huis, is het toch wel belangrijk om te weten hoe een vaatwasser aangesloten wordt.

Vandaar mijn vraag.

Als er verschillende mogelijkheden zijn, dan hoor ik dat ook graag.

13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Je hebt een geaard stopcontact nodig, een aansluiting op de waterleiding (net als je wasautomaat, gewoon koud water) en een bredere waterafvoer (ook net als je wasautomaat). Voor de waterafvoer kun je eventueel de slang ook in de gootsteen hangen, als er écht geen andere optie is.

Zelf heb ik de aansluitingen op waterleiding en waterafvoer gesplitst met T-stukken van de Gamma en daar wasautomaat en vaatwasser beide op aangesloten.

Overigens: vaatwassers heb je in standaardmodel (zelfde afmetingen als een wasautomaat), smal model (40 cm breed ipv 60, wel even hoog) en tafelmodel (klein en laag, zou met wat moeite op het aanrecht of zelfs in een keukenkastje kunnen).

Zelf heb ik een smalle, zo kon het samen met de wasautomaat exact (enkele millimeters speling) naast het aanrecht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik had dit veel eenvoudiger op kunnen schrijven, zie ik nu:

Een vaatwasser gebruikt exact dezelfde aansluitingen als een wasautomaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je hebt een waterkraan nodig zoals bij je wasmachine en een afvoer en natuurlijk stroom..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.vandenborre.be/WEB/NL/Page94.vdb?Detail=LmqajnqaMqqaLi9abC8k

Makkelijk, overzichtelijk stappenplan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan kleine vaatwassers die op het aanrecht passen
en simpel zijn aan te sluiten op de aan en afvoer.
(bent u wel de helft van uw werkblad kwijt)

In moderne huizen zit er in het aanrechtkastje onder de spoelbak een sifon (zwanenhals)met een extra aansluitpunt voor een afvoer voor een vaatwasser, en in de muur een plug voor een kraan.

Er bestaan verlengsets (aan en afvoerslangen)om een vaatwasser te plaatsen NAAST een aanrecht.Een rondzaag is nodig om onderin de keukenkastjes gaten te boren om de slangen door te voeren.

Benodigdheden: verlengset slangen, kraan met terugslagklep, loodgieterstape, wandcontactdoos met randaarde.( of anders de losse benodigdheden om de elektrische aansluiting te realiseren tw

installatiedraad,(blauw, bruin, geelgroen evt aardklem ,elektrapijp of kabelkoker)

Horen we nog van u of u tot een keuze gekomen bent,
of met deze info bent geholpen?