Wat gebeurd er als je je wasmachine zwaarder vult dan aangegeven. (Zie uitleg)

Mijn wasmachine heeft een maximale capaciteit van 7 kilo. Bij sommige programma's geldt echter een maximale belading van 3 of 4 kilo. Wat is het gevolg als je toch 7 kilo gaat wassen. Gaat de wasmachine dan sneller kapot of wordt de was minder schoon. Of?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.4K

Het beste antwoord

je was word minder schoon, je was slaat als het ware aan de binnenkant van je trommel..
als je te veel erin stopt, draait t alleen..t word nat en dat was het..
dus beter niet overladen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Je wasmachine gaat niet kapot dan een zwaardere belading dan is aangegeven. De was kan minder schoon worden of meer kreuken (bijvoorbeeld bij kreukherstellende programma's). Dat komt omdat de was dan niet vrij kan bewegen, maar strak opgepropt zit.

Over het algemeen is het qua energieverbruik wel het beste om de maximale beladingen aan te houden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens geeft de consumentenbond aan dat de wasresultaten ongeveer hetzelfde zijn met een volle trommel. De machine zal er niet sneller van kapot gaan.

Kieskeurig geeft (zie link, kopje belading) aan dat een volle belading kan, mits je niet propt omdat het water en wasmiddel er dan niet goed bij kan komen. De meeste wasmachines wassen namelijk maar met een klein beetje water.

Toegevoegd na 10 minuten:
Bij hoge belading zal de centrifuge wel meer zijn werk moeten doen. Het grootste probleem is niet zozeer het gewicht van de was, maar als de was opgepropt zit kan het niet gelijk verdeeld worden. De wasmachine gaat dan trillen / bonken. Als dat gebeurt is het wel slecht voor de wasmachine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
mooi compleet antwoord, +
Het kan wel zijn dat de motor word overbelast als je te veel was goed er in doet, bijvoorbeeld met centrifugeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de motor van je wasmachine gaat het dan zwaarder krijgen waardoor er eerder kans is op slijtage van de motor en de aandrijving van de wasmachine
ook het wasgoed heeft dan minder ruimte om lekker los gegooid te worden in de trommel. waardoor dus de was wat minder schoon word
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het programma voor 3 a 4 kilo,is waarschijnlijk een verkort programma.
Of een zuinig programma waarin weinig water wordt gevraagd.
Dat betekend dat als je de trommel te vol stopt ,de was onvoldoende rondslingert door het water.
Met als gevolg dat het minder schoon wordt.