Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ga binnenkort een flat bezichtigen en het energielabel is F. Is dat erg?

10 maanden geleden
in: Energie
TurfGraver
10 maanden geleden
Wat is erg?
Tis geen A, dus niet energie zuinig (goed geïsoleerd).
Edraket
10 maanden geleden
Bezichtigen is niet erg.
Kopen is af te raden tenzij het heel goedkoop is, maar dat is niet te verwachten, tegenwoordig. Vraag of je een kopie kunt krijgen van de eindafrekening van het gas, van de laatste drie jaar.
Dan weet je wat je ongeveer kwijt bent om het huis warm te houden, als je even zuinig zou stoken als de huidige bewoners. Krijg je die informatie niet, dan zou ik het huis niet kopen. Dan schuilt er een addertje onder het gras...
Inekez1
10 maanden geleden
Of dat voor jou erg is, moet je zelf bepalen. Ben je weinig thuis, dan heb je er minder last van dan wanneer je hele dagen thuis bent. Als je oud of ziek bent en behoefte hebt aan een constante warme woning, dan is het niet zo handig. Kom je vooral thuis om te slapen en de was te doen en vind je het niet erg om met een deken op de bank tv te kijken, dan kun je waarschijnlijk prima leven in een wat minder warme woning. Let bij de bezichtiging ook op de volgende zaken:
- heb je onderburen (die stoken hun huis en daarmee jouw vloer warm)
- heb je bovenburen, of zit je op de bovenste etage en vliegt jouw warmte het ongeisoleerde dak uit?
- welke kant zitten de ramen? In de winter wil je graag zon in huis (vooral de woonkamer), in de zomer kan het dan misschien snel te warm worden (vooral de slaapkamer)
- zijn er balkons, of ramen die naar binnen open gaan? Zonwering aan de buitenkant van het glas werkt beter dan gordijnen binnen.
- hoe en waar zitten de verwarmingen? Is het mogelijk om dikke gordijnen voor de ramen te hangen zonder dat alle warmte van de verwarming achter het gordijn trekt? Voordeel van een woning met slecht energielabel:
- kortere wachttijd/minder concurrentie
- lagere huur (ook minder huurtoeslag) Nadelen:
- hogere kosten voor verwarming
- minder comfortabel
- in toekomst mogelijk overlast door renovatie als de verhuurder besluit om toch te gaan isoleren
Raggie001
10 maanden geleden
Wauw! Bedankt! Het is echt om te huren, niet om te kopen.
Maar inderdaad, ik ga er alleen in leven mocht ik ermee akkoord gaan en ik vind het niet erg om tv te kijken met een deken.
Ritsuka
10 maanden geleden
Let er vooral op of er geen vocht of schimmel problemen zijn. En Inekez1 gaf al zeer goede tips.
Raggie001
10 maanden geleden
Bedankt! Dit is allemaal nieuw voor mij, waar moet ik precies gaan kijken hiervoor!
Raggie001
10 maanden geleden
Hoe weet ik trouwens of de cv-ketel niet oud is?
Ikhebgeenidee
10 maanden geleden
Plaatsen/vervangen CV ketel is (normaal gesproken) taak van de verhuurder. Die zou je kunnen vragen hoe oud de ketel is.
Raggie001
10 maanden geleden
Dank je wel!
Raggie001
10 maanden geleden
Waar moet ik kijken bij vocht en schimmel? En dat is de taak van de verhuurder om op te lossen, correct?
Ritsuka
10 maanden geleden
Even gekopieerd van een site:
Dit zijn de 7 typische tekenen die wijzen op vocht in huis: Je huis voelt kil aan, ook als de verwarming aanstaat.
Je muren zijn vochtig of vertonen natte plekken.
Je ramen zijn voortdurend beslagen.
Het behang komt los of verf brokkelt af.
Er verschijnen schimmels op de muren.
Er hangt een muffe geur in huis.
Je kleding of ander textiel blijft vochtig en wordt moeilijk droog.
Raggie001
10 maanden geleden
Heel erg bedankt! Ben benieuwd woensdag met de bezichtiging.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Een woning met energielabel F is erg onzuinig en verbruikt veel energie voor verwarming, warm water en elektriciteit.
(Lees meer...)
10 maanden geleden
Raggie001
10 maanden geleden
Dank je wel! Dat is correct, Volkshuisvestiging wilt mij inplannen voor een bezichtiging. Zijn hun verantwoordelijk voor energiebesparende maatregelen in huurwoningen?
ronron1212
10 maanden geleden
Nee dat is niet hun verantwoordelijkheid
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/is-de-verhuurder-verplicht-energiebesparende-voorzieningen-aan-een-woning-aan-te-brengen
Raggie001
10 maanden geleden
Dank je wel, maar hier lees ik weer wat anders: http://rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-energie-besparen-in-mijn-huurwoning#:~:text=Energiebesparende%20maatregelen%20in%20huurwoningen,contact%20op%20met%20uw%20verhuurder.
ronron1212
10 maanden geleden
@Reggie001 wat lees jij dan?
ronron1212
10 maanden geleden
Woon je onder het dak dan?
Raggie001
10 maanden geleden
Hoe kan ik energie besparen in mijn huurwoning?
U kunt als huurder energie besparen door bijvoorbeeld de verwarming lager te zetten. Of door op een lagere temperatuur kleren te wassen. U kunt ook met uw verhuurder bespreken welke energiebesparende maatregelen voor uw woning haalbaar zijn. Energiebesparende maatregelen in huurwoningen
Uw verhuurder is verantwoordelijk voor grote energiebesparende aanpassingen aan uw huurwoning. Bijvoorbeeld voor de isolatie van het dak. Wilt u weten of uw huurwoning energiezuiniger kan worden gemaakt? Neem hierover dan contact op met uw verhuurder. De energieconsumptie van uw woning telt mee in de berekening van huurpunten. Hoe zuiniger de huurwoning, hoe meer huurpunten en hoe hoger de maximale huurprijs. Dit moet verhuurders stimuleren te investeren in energiebesparende maatregelen.
Raggie001
10 maanden geleden
Nee het is een flat, 4e verdieping.
Inekez1
10 maanden geleden
Als huurder ben je zelf verantwoordelijk voor tochtstrips, dikke gordijnen, energiezuinige apparaten etc. Grote investeringen zoals isolatie in vloeren, daken en muren, hr glas, energiezuinige verwarming zijn de verantwoordelijkheid van de verhuurder, maar het is geen verplichting voor de verhuurder. Dat zijn dus zaken waar jij zelf als huurder niks aan kunt veranderen. Je kunt de verhuurder vragen dat te doen, maar die is dat niet verplicht. Dus ja, het is de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Maar de verhuurder bepaalt zelf of, wanneer en hoe de woning wordt verbeterd.
Raggie001
10 maanden geleden
Helder, bedankt!
Raggie001
10 maanden geleden
Nog iets belangrijks, wat betekent: € 78,- voorschot warmtelevering?
En de huur bedraagt: €668,01 inclusief servicekosten. Is dat duur?
Inekez1
10 maanden geleden
Blijkbaar is er in de flat 1 centrale verwarming voor alle woningen. Je hebt dus geen 'eigen' cv-ketel. Je betaalt de kosten voor verwarming daarom aan de verhuurder en niet aan een energieleverancier. Ik vind 78 euro per maand momenteel niet overdreven veel voor verwarming, maar dat ligt er ook aan hoe groot je flat is. Waarschijnlijk zit er wel ergens een tussenmeter. Als jij weinig verwarming gebruikt, krijg je achteraf misschien weer geld terug. Net als wanneer je wel zelf een aansluiting bij de energieleverancier zou hebben. Voor elektriciteit heb je denk ik wel gewoon zelf een contract bij een energieleverancier. Hoe minder stroom je gebruikt, hoe goedkoper. De huur: zorg dat je weet wat de kale huur is, zonder servicekosten. Op toeslagen.nl kun je met een proefberekening zien hoeveel huurtoeslag je zou kunnen krijgen.
Ikhebgeenidee
10 maanden geleden
Wat is de kale huur?
Of het duur is? Ligt aan grote van de woning, voorzieningen in de woning/gebouw, locatie, ozb waarde, etc.
Kijk eens naar punten waardering:
https://www.huurcommissie.nl/support/huurprijscheck
Raggie001
10 maanden geleden
Helder, bedankt @Inekez1
@ Ikhebgeenidee kale huur is € 542,11, bedankt!
Raggie001
10 maanden geleden
Waar kan ik een bijlage toevoegen, dan kunnen jullie mee kijken naar het plattegrond
Raggie001
10 maanden geleden
Dus als ik het goed begrijp, enkel stroom afsluiten?
Raggie001
10 maanden geleden
A.u.b. een reactie
Ikhebgeenidee
10 maanden geleden
Ik neem aan dat je met stroom afsluiten, bedoelt een contract voor stroom? Water lijkt me ook handig. Kwestie van aanmelden. Eventueel een inboedelverzekering.
Opstalverzekering zal via verhuurder gaan.
Ritsuka
10 maanden geleden
Contract voor stroom, water, internet lijkt mij ook wel handig. Tv aansluiting kan eventueel ook als je wilt
Raggie001
10 maanden geleden
Super erg bedankt! Nog een andere vraag; ze vragen om de de verhuurdersverklaring. Die heb ik niet. Ik ben inwonend bij zus. Zij is de hoofdbewoner. Is dat erg?
Raggie001
10 maanden geleden
Wat ik meer bedoel ook is een gas-aansluiting. Is dat OOK nodig? Aangezien er in de flat 1 centrale verwarming voor alle woningen.
Raggie001
10 maanden geleden
A.U.B. een reactie :-)
Inekez1
10 maanden geleden
Alle mensen die hier reageren of antwoorden, doen dat gratis en voor niks in hun eigen vrije tijd. Ik doe dat wanneer het MIJ uitkomt en ik zit dus niet 24 uur per dag hier op de site. Je mag alle vragen stellen die je wil, maar zult gewoon geduldig moeten afwachten op een antwoord of reactie. Als je nieuwe vragen hebt, kun je die beter gewoon als nieuwe vraag stellen en niet hier als reactie onder plakken. Dan wordt het door meer mensen gezien, dan wordt het eerder gezien en dan is het voor iedereen duidelijker waar het over gaat.
Inekez1
10 maanden geleden
Je zult tijdens de bezichtiging zelf even moeten kijken en/of vragen hoe het zit met de verwarming, warm water en kooktoestel.
Misschien heb je voor warm water wel zelf een gasaansluiting. Maar als warm water uit een elektrische boiler komt en je kunt ook elektrisch koken, dan heb je dus geen eigen gas aansluiting nodig. Maak van te voren zelf een lijstje met vragen die je hebt over de woning, de kosten, wat je allemaal wil bekijken of vragen. Tijdens een eerste bezichtiging komt er van alles op je af, dan is het handig om een spiekbriefje te hebben. Uiteraard kun je ook voor en na de bezichtiging bij de verhuurder terecht voor vragen.
Raggie001
10 maanden geleden
Bedankt voor alles, en excuses. Je hebt gelijk. Sorry!
Dit hangt deels van jezelf af. Als je niet snel koud bent en laagjes kleding aan doet, eventueel 's avonds met een dekentje op de bank, dan is het niet erg. Het echte stookseizoen is van november t/m februari. Label F heeft als voordeel dat de huurprijs een stuk lager zal zijn.
(Lees meer...)
10 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing