Wat zijn de voorwaarden van het noodfonds energie 2024?

Net als in vorig jaar is er weer een noodfonds energie geopend. Dit keer zijn de voorwaarden iets anders. Wat zijn de voorwaarden precies (het liefst in een rijtje opgesomd)?

3 maanden geleden
in: Energie
Inekez1
3 maanden geleden
Alle informatie staat toch duidelijk op de website? Wat is er voor jou nog onduidelijk? https://www.noodfondsenergie.nl/ Ten opzichte van vorig jaar is de regeling versoepeld. In 2023 moest je minimaal 10% van het bruto-inkomen aan energie kwijt zijn, in 2024 is dat nog 8%. Voor midden-inkomens is dat nu 10% en vorig jaar 12%. Om aan te kunnen vragen moet je:
- een inkomen hebben dat niet te hoog is (minimum of midden-inkomen), inkomen van huisgenoten telt mee
- energiecontract moet op jouw naam staan, of op naam van een huisgenoot
- je energiekosten zijn minimaal 8% van je bruto-inkomen
- alle huisgenoten moeten DigiD hebben en bij aanvraag aanwezig zijn

Antwoorden (1)

Als de energierekening meer dan 8 of 10% van het inkomen bedraagt, dan betaalt het Noodfonds de rest van de energierekening via de energieleveranciers.

Het huishouden heeft een bruto-inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum. Dat gaat concreet om € 3.200 (alleenstaand) en € 4.480 (samenwonend). De bedragen zijn inclusief 8% vakantiegeld en exclusief toeslagen.
Huishoudens hebben zelf een energiecontract voor gas, stroom en/of stadswarmte bij een energieleverancier.
De energierekening is (afhankelijk van het inkomen) hoger dan 8 tot 10% van het gezamenlijk bruto-inkomen: Voor mensen tot 130% van het sociaal minimum hoger dan 8% van het gezamenlijk bruto-inkomen, of voor mensen tot 200% sociaal minimum hoger dan 10%.
Het Noodfonds betaalt de rest van de maandelijkse energierekening boven deze 8 tot 10% van het gezamenlijk bruto-inkomen van een huishouden.
3 maanden geleden
lieveheersbeestjeee
3 maanden geleden
Hoe zit het met bijvoorbeeld flats? Als je een eigen energierekening hebt en ook je eigen verbruik ziet (eigen meter) maar wel deelt/VVE hebt?
ronron1212
3 maanden geleden
Dat zit toch in de VVE afrekening die heeft hier dus niets mee te maken.
lieveheersbeestjeee
3 maanden geleden
Dus je kan ook met VVE inschrijven voor het noodfonds?
ronron1212
3 maanden geleden
Nee dat kan niet.
ronron1212
3 maanden geleden
je een eigen energierekening alleen de VVE kan zich niet inschrijven