Kan ik een kledingkast van 220 cm hoog voor een radiator plaatsen?

Boven de kast is nog zo'n 70 cm ruimte. Links en rechts van de kast is maar enkele cm's ruimte.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Energie
10.8K
ronron1212
6 jaar geleden
Zou de radiator dan maar uitdraaien want met de kast er voor kan je dat niet meer en aan de warme uit de radiator heb je toch niets meer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"enkele cm" is dat 2 cm of 5 cm per kant. Is een een slaapkamer waarbij 15 graden genoeg is, of een woon/studeerkamer waar het 20 graden moet blijven in de winter? is het de enige radiator in de ruimte? Eventueel kan je de kant op een verhoging zetten, denk daarbij aan een pallet, maar dan netjes, zodat lucht onder de kast door naar de onderkant van de radiator kan komen.
70 cm aan de bovenkant is meer dan genoeg. Eventueel kan je de radiator actief maken, door kleine ventilatoren. (er bestaan ook speciale voor)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
sorry beetje slordig:
Is het een slaapkamer...
Eventueel kan je de kast op een...
dudemeister
6 jaar geleden
mmm
waar mijn kledingkast staat heb ik geen verwarming nodig en daarnaast kun je folie op de kast plaatsen zodat als je hem neerzet de warme lucht weerkkaatst en opstijgt

Antwoorden (2)

Natuurlijk kan je een grote kast voor een radiator plaatsen, maar de uitstralingswarmte neemt dan wel enorm af. De warme lucht stijgt op en blijft boven in de kamer hangen. om het onder in de kamer ook behaaglijk te krijgen, zal je dus veel meer moeten stoken.
6 jaar geleden
Nee, dat is niet verstandig. De luchtstroom langs de radiator komt dan namelijk volledig tot stilstand. Normaal stijgt door de radiator verwarmde lucht op, waardoor er koudere lucht over de vloer naar de radiator stroomt, die dan weer opgewarmd wordt. Dat proces stopt; achter de kast wordt het loeiheet en de rest van de kamer blijft koud.