Wanneer is elektrisch verwarmen goedkoper?

Ik bedoel: goedkoper dan met gas. Hoeveel kWh levert 1 m3 aardgas, waarbij er ook rekening moet worden gehouden met de verliezen die je bij elektra niet hebt. Een goede gasketel heeft, meen ik, een rendement van 85 a 90%.

een jaar geleden
in: Energie
2.8K

Antwoorden (2)

Een (1) kubieke meter gas vertegenwoordigt ongeveer net zo veel energie als 10 kWh; elektrisch verwarmen is dus goedkoper als een kubieke meter aardgas meer dan 10 keer zo duur is als kWh stroom.
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 om mijnwoonkamer te verwarmen gebruik ik ongeveer 4kub gas per dag dat is meer dan 12 euro per dag, Gebruik ik alleen mijn elektra kachels ongeveer 20 tot 25 kw 7 tot 7.50 euro per dag
teusvh
een jaar geleden
Zal of kan veroorzaakt worden door het verlies in de leidingen. Wat betekent dat op gas ook de rest van je huis een beetje wordt opgewarmd, en niet alleen je woonkamer.
ronron1212
een jaar geleden
@teusvh er wordt niets gelekt boven staat alles iut en 3 tot 4 kub is weinig voor een grote kamer. het huis is trouws nieuw. Wat gebruik jij dan per dag in de winter op iets minder koude dagen gebruik ik maar 1 of 2 kub totaal per jaar 250 tot 300 kub,
ronron1212
een jaar geleden
@tinus1969 ik snap de mijn niet wie heeft die gezet zonder onderbouwing
teusvh
een jaar geleden
Dag Ron, ik kan zomaar 25 kuub verstoken op een gure dag. Doen we dus niet. De houtkachel brandt dag en nacht, en we verwarmen alleen de kamer, de keuken, en soms even de badkamer.
Met zonnepanelen op je dak, dan wordt elektrisch verwarmen goedkoper. (Moet je wel op jaarbasis salderen).
een jaar geleden
teusvh
een jaar geleden
Die snap ik niet. Als je zelf stroom opwekt kun je die verkopen (via salderen) aan het energiebedrijf voor dezelfde prijs als wij zij aan jou rekenen. Als je er voor kiest om die zelf opgewekte stroom niet aan hen te verkopen, maar zelf te gebruiken, dan heb je toch nog steeds dezelfde prijs?
ronron1212
een jaar geleden
@teusvh stroom die je opwekt via panelen gebruik je eerst zelf wat je niet gebruikt tijdens het opwekken gaat naar het netwerk en wordt die dag gesaldeerd.
jc54
een jaar geleden
Stroom die je "over"hebt kun je terugleveren aan je ekergiebedrijf. Daarvoor krijg je de kostprijs gesaldeerd. Als je (net als nu tijdens de donkere dagen) stroom te kort komt, dan ga je die weer kopen van je energiebedrijf, alleen komen er dat transportkosten, energiebelasting en weet ik wat nog meer bij.
ronron1212
een jaar geleden
@jc54 de overstroom wordt bij mijn gewoon gesaldeerd bijv 30 gebruik 5 terug gestuurd is totaal gebruik 25