Waar vind ik een overzicht energieverbruik per apparaat?

Het enige wat ik vind op Google, is zijn overzichten van energieverbruik van apparaten over een heel jaar. Natuurlijk verschilt dit per apparaat, maar het lijkt me zeer onaannemelijk dat het ene strijkijzer bijv heel veel verschilt tov een andere strijkijzer in energieverbruik. Een gemiddelde of inschatting per apparaat is prima. Waar vind ik een overzicht energieverbruik per apparaat?

een jaar geleden
in: Energie
1K
TurfGraver
een jaar geleden
Staat op apparaat zelf.
Vortexxx
een jaar geleden
Hier staat een overzicht(je): https://www.elektra-info.nl/stroom-verbruik-huishoudelijke-apparaten/
redhouse
een jaar geleden
Koop een energie meter, weet je het energieverbruik op korte en lange termijn.
Inekez1
een jaar geleden
Op het apparaat staat het maximale vermogen, maar dat zegt niks over hoeveel energie je dan per keer of per jaar verbruikt.

Antwoorden (1)

Het energieverbruik is afhankelijk van hoe en hoevaak je het apparaat gebruikt. Hoe vaak gebruik je een strijkbout, wasmachine, tosti-apparaat, waterkoker etc. En hoe lang strijk je dan en op welke temperatuur? Hoeveel water kook je per keer? Dat zijn allemaal variabele zaken.

De enige manier om een goed overzicht te krijgen van wat jouw apparaten verbruiken in jouw situatie, is een energiemeter te gebruiken. Die sluit je makkelijk aan tussen stekker en stopcontact. Je kunt dan na 1 keer gebruik aflezen wat je per keer verbruikt. Of het na 1 week aflezen, of na 1 maand, of na 1 jaar. Als je het per keer of per dag doet, kun je dezelfde energiemeter makkelijk gebruiken om in korte tijd een overzicht te krijgen van al je apparaten.
Toegevoegd op 1 januari 2023 16:41: bron
een jaar geleden