Zijn energieleveranciers verplicht alleen gas of alleen stroom te leveren als klant dit wil?

Sommige energieklanten willen graag een dynamisch stroomtarief en een vast gascontract. Dit kan vaak niet bij eenzelfde leverancier. Er zijn energieleveranciers waar je je alleen kunt aanmelden, als je beide produkten afneemt (ervan uitgaande dat je beide produkten hebt)

5 maanden geleden
in: Energie
1.2K
Edraket
5 maanden geleden
Wat u wilt levert hogere prijzen op.
In het algemeen is het zo dat hoe meer men afneemt van een en dezelfde leverancier hoe lager de totale prijs is.
Dit geldt voor de verschillende verzekeringen, voor internet met telefoon en met tv, en ook voor gas en elektriciteit.
Inekez1
5 maanden geleden
De leveranciers bepalen wat zij aanbieden. Jij als klant kiest bij wie je een contract afsluit. De voorwaarden voor die contracten (vast of flex) staan van te voren duidelijk vast en daar kies je dan voor. Heb je eenmaal een contract onder bepaalde voorwaarden, dan is de leverancier natuurlijk niet verplicht om op jouw verzoek die voorwaarden te wijzigen. Is je contracttermijn verstreken, mag je gerust een andere leverancier (of 2) kiezen.
ronron1212
5 maanden geleden
Er zijn huishoudens die gebruiken geen gas meer dus ja dat is de leverancier verplicht.

Antwoorden (1)

Nee, het is niet verplicht om gas en stroom bij dezelfde leverancier af te nemen.

Je kunt er ook voor kiezen om deze bij aparte leveranciers af te nemen. Je bent dan waarschijnlijk niet voordeliger uit. Veel energieleveranciers bieden via een vergelijker namelijk korting wanneer je een contract voor beide producten afsluit. De kortingen zijn vaak een stuk hoger als je er voor kiest om gas én elektriciteit bij dezelfde energieleverancier af te nemen.
5 maanden geleden
ronron1212
5 maanden geleden
Er zijn huishoudens die gebruiken geen gas meer.
joro
5 maanden geleden
@erotisi, bedankt voor de reactie, maar u hebt mijn vraag niet goed gelezen.