Hoeveel extra warmte komt er in huis door zonlicht in de winter?

Bij een hittegolf houd je de gordijnen dicht om de warmte buiten te houden maar hoeveel warmte geeft de zon in de winter als je je gordijnen open laat? En dan met name bij ramen op het zuiden waar de meeste zon op komt?

Ik lees op de ene site dat je juist de gordijnen dicht moet houden als het vriest zodat je niet zoveel warmte verliest en weer een andere site zegt gordijnen open zodat je huis op kan warmen wat handig is tijdens deze crisis.

Hoeveel scheelt het nou echt qua graden? Ik neem aan dat een huis niet kan opwarmen tot 23 graden puur van zonlicht als het buiten 3 graden is... maar hoeveel kan wel?

een jaar geleden
in: Energie
2.2K
tinus1969
een jaar geleden
Daar is geen vast antwoord op. Er zijn namelijk twee tegengestelde effecten: opwarming door zonnestralen en warmteverlies . Isoleren (driedubbel glas, gordijnen dicht, etc) helpt tegen dat warmteverlies. In een extreem goed geïsoleerd huis kan de zon wel degelijk zorgen voor opwarming tot 23 graden terwijl het buiten ijskoud is.
Inekez1
een jaar geleden
Als je HR+++ glas hebt, kun je de gordijnen beter open laten en de zon z'n werk laten doen. Heb je enkel glas, dan zijn dikke gordijnen ervoor beter (puur wat betreft temperatuur in huis). Bij gewoon dubbel glas, of HR of HR+ hangt het af van de zonkracht, hoe je huis verder is geïsoleerd, hoe warm je het wil hebben en wat voor verwarming je hebt. Per woning verschillend dus. Zeker als de zon rechtstreeks op donkere (metalen) oppervlak schijnt, geeft dat veel stralingswarmte in de kamer. Als je zelf in die stralingswarmte zit, heb je het al snel warm genoeg als de luchttemperatuur in huis nog maar 16 graden is.
Inekez1
een jaar geleden
Los daarvan reageert je lichaam ook op daglicht. De hele dag in het donker of bij kunstlicht gaat je lichaam al snel denken dat het bedtijd is, ter voorbereiding op een goede nachtrust gaat je hele systeem in de ruststand waardoor je het eerder koud hebt. Ook bij enkel glas (of gewoon buiten!) is het goed voor je lijf om zonlicht (daglicht) te voelen en te zien. Je krijgt er energie van, waardoor je het al vanzelf warmer krijgt en door actief iets te gaan doen wordt je ook weer warmer. De kachel kan dan een paar graden lager. Moet je toch stilzitten thuis (of op kantoor), ga dan in de zon zitten als die schijnt in de winter. Ben je de hele dag van huis (en heb je geen kamerplanten die daglicht nodig hebben), laat dan de gordijnen dicht als het buiten koud is en je hebt slecht isolerende beglazing. Zelf de hele dag thuis zonder daglicht zitten, daar wordt je denk ik snel depressief van. Kun je net zo goed meteen in bed gaan liggen onder 3 dekens, kan de hele verwarming uit blijven.
erotisi
een jaar geleden
Is er nog een verschil in de hoeveelheid zo warmte er binnen komt bij gewoon glas en dubbel HR + glas?
Inekez1
een jaar geleden
Ja, enkel glas heeft de laagste weerstand, ook bij stralingswarmte van de zon. Maar het verschil is verwaarloosbaar klein vergeleken met het grote verschil in isolatiewaarde voor warmte die ontsnapt, omdat het dan gaat om warme lucht die warmte afgeeft aan het glasoppervlak, die dat weer afgeeft aan de koude lucht buiten.
Minako
een jaar geleden
Het is dus nog best ingewikkeld en heeft meer met gevoel te maken. Interessant. Ik heb overdag de gordijnen open maar merk er weinig tot niks van dat het opwarmt met HR++. Maar toch hoor ik nu regelmatig van mensen dat het huis wordt opgewarmd door zonlicht op het raam. Vroeg me dus af hoe dat nou zat.
tinus1969
een jaar geleden
Nee, het heeft niet met gevoel te maken, maar met de specifieke details van je huis.

Geef als eerste antwoord