Hoe wordt de jaarafrekening energie bepaald als je geen slimme meter hebt?

Stel dat je geen slimme gas- en elektriciteitsmeter hebt. Of, als je die wel hebt, dat je hebt het automatisch uitlezen door de energieleverancier hebt uitgezet. En je hebt variabele tarieven.

Gedurende het jaar veranderen de tarieven af en toe. Maar de energieleverancier kent alleen het totaalverbruik over een heel jaar (de beginstanden en de eindstanden van de meters).

Hoe berekent de energieleverancier dan aan het einde van het jaar hoeveel je moet betalen?

een jaar geleden
in: Energie
2K
ronron1212
een jaar geleden
Door te kijken naar de vorige einde jaarafrekening en die toe te passen op je gebruik het volgende jaar.
crispy
een jaar geleden
De energieleverancier zal de meterstanden op het moment van tariefwijziging moeten weten om exact te bepalen hoe hoog de jaarrekening is.
Als die meterstanden niet bekend zijn (niet opgevraagd of niet uitgelezen) dan heb je als klant altijd een reden om de hoogte van de jaarrekening ter discussie te stellen. Want inschatten hoeveel je in welke periode hebt gebruikt is erg moeilijk.
ronron1212
een jaar geleden
@crispy dat gebeurt anders wel was van de week op het nieuws
Utrecht
een jaar geleden
Dus bij variabele tarieven kan het in je eigen nadeel zijn als je geen slimme meter hebt of het automatisch uitlezen hebt laten blokkeren. Consequenties van eigen keuzes in dat geval.
Cryofiel
een jaar geleden
Als ik het goed begrijp kan het in je nadeel zijn, maar kan het ook in je voordeel zijn - geheel afhankelijk van hoe je verbruik is verdeeld over de periodes met hogere/lagere energietarieven.

Antwoorden (2)

Bij klanten met een oude meter maakt de leverancier een schatting om te bepalen wat er betaald moet worden. Die schatting wordt gemaakt op basis van je historisch verbruik, de buitentemperatuur en wat een soortgelijk huishouden verbruikt.
Het is goed mogelijk dat je op deze manier toch teveel betaalt.

Wat moet je doen als je een 'domme' energiemeter hebt?

Wil je zeker zijn dat het tarief dat je betaalt ook klopt met je verbruik, maak dan iedere maand een foto met datum van je meter als bewijs.
Maak ook een foto op 1 januari 2023, zodat je kunt controleren of je binnen of buiten het energieplafond gaat.
Kijk of je bij jouw energiebedrijf de meterstand kunt doorgeven als een nieuw tarief ingaat.
Controleer op je jaarnota of de tarieven kloppen bij je verbruik.
Heb je het gevoel dat je afrekening niet klopt, dan kun je bezwaar maken bij je eigen energieleverancier. Stuur dan de foto's op als bewijsstuk.
Kom je er niet uit met het energiebedrijf, stap dan naar de Geschillencommissie Energie. De overheid onderzoekt of er een tijdelijke commissie komt waar consumenten terecht kunnen met hun klachten over de uitvoering van het prijsplafond.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5351763/domme-energiemeter-betalen-variabele-tarieven-te-veel-prijsplafond
een jaar geleden
Standen en verbruiken kunnen met de graaddagenmethodiek berekend worden. Dit gebeurt ook tijdens de jaarwisseling als de tarieven veranderen, om vervolgens in de loop van het jaar de jaarafrekening te kunnen bepalen

Een graaddag is gedefinieerd als referentietemperatuur (18°C) minus de gemiddelde temperatuur over de gehele dag, geminimaliseerd op 0. De gemiddelde temperatuur over een dag is in Nederland typisch gemeten bij het KNMI in de Bilt. Als de gemiddelde temperatuur over een bepaalde dag 10 graden Celsius was, dan heeft die dag een equivalent van 8 graaddagen. Als de gemiddelde temperatuur hoger ligt dan de referentietemperatuur (bijvoorbeeld 20 graden), dan is er typisch geen verwarming nodig; het aantal graaddagen is dan 0 (en niet -2).
Zo worden graaddagen over een bepaalde periode gesommeerd. In Nederland zijn er ongeveer 3000 graaddagen per jaar.
een jaar geleden