Waarom is er een energiecrisis (gas) in Europa?

Waarom is er een energiecrisis (gas) in Europa? Ik lees iets over pech/onderhoud aan verschillende energieinstallaties in combinatie met gas van buiten Europa. Maar hoe kan het dat het toch niet goed is gegaan met de energiereserves, nu het ook nog net winter is?

2 jaar geleden
in: Energie
2K
Griffin
2 jaar geleden
Schattingen waren verkeerd, er is gewoon te weinig opgeslagen, en samen met opkomende spanningen in de Oekraïne waardoor gas-leveranties onzeker zijn is dit het ultieme recept voor bizarre prijsstijgingen, maar er zullen zeker meer factoren meespelen.

Het beste antwoord

In Europa is er een gascrisis om de volgende redenen:
• Een koude winter in Europa vorig jaar zette de voorraden onder druk, waardoor de voorraad opgeslagen gas laag was
• Een relatief windstille zomer betekende dat het moeilijk was om die voorraden aan te vullen
• Er is een toegenomen vraag vanuit Azië - vooral China - naar vloeibaar aardgas.
• De pijpleiding Yamal-Europe is gestopt met het leveren van Russisch gas, blijkt uit gegevens van de Duitse netwerkbeheerder Gascade. Via de pijplijn kwam sinds zaterdag al steeds minder gas naar Europa. Het Russische Gazprom, dat het monopolie op de Russische gasexport heeft, heeft voor dinsdag geen capaciteit gereserveerd.
• De economie draait als nooit tevoren.
• Ook het besluit van Frankrijk om een viertal kernreactoren uit te zetten voor extra onderhoud stuwt de gasprijs.
• Droogte in China maakt waterkrachtcentrales werkloos.

Nederland
’Den Haag’ is deels verantwoordelijk voor de problemen: geen strategische gasreserves en (terecht) dichtdraaien van de gaskraan in Groningen.