Mag het energiebedrijf ongevraagd jouw termijnbedrag verhogen?

Tot mijn verbazing zag ik, zonder dat ze met mij overlegd hadden, dat het energiebedrijf mijn termijnbedrag hadden verhoogd. Mag dit zomaar?

2 jaar geleden
in: Energie
3.3K
Utrecht
2 jaar geleden
Of ze dat mogen, kan je in de voorwaarden teruglezen.
Waarschijnlijk hebben ze gezien dat jouw verbruik veel hoger is dan wat je met de voorschot (op jaarbasis) gaat betalen. Dus het is ook een beetje uit bescherming voor jou dat ze je nu al maandelijks iets meer laten betalen. Om te voorkomen dat je op het eind van het jaar ineens duizenden euro's moet bijleggen.
Inekez1
2 jaar geleden
Voor zover ik weet wordt dit altijd wel aan de klant medegedeeld. Het is niet zo dat je er toestemming voor moet geven, maar het is wel zo netjes en handig als ze het aankondigen. Overigens heb je wel het recht om zelf dat termijnbedrag ook weer te verlagen. Meestal kun je dat gewoon online regelen. Houd er dan wel rekening mee dat je wellicht aan het eind van het contractjaar moet bijbetalen.

Antwoorden (1)

Ja. Het is niet gebruikelijk, maar als u een variabel contract heeft mag het wel.
Let op: het termijnbedrag is niets meer dan het voorschot dat u maandelijks betaalt op de eindafrekening. De hoogte is een schatting op basis van uw eerdere gebruik en de verwachte energieprijs. Die eindafrekening is gebaseerd op uw daadwerkelijke verbruik en de daadwerkelijke prijs. Normaal wordt het termijnbedrag jaarlijks aangepast. Maar het kan ook tussentijds, als uw leverancier ziet dat of uw verbruik of de energieprijzen mee of juist tegenvallen.

Vaak kunt u het bedrag bij uw energieaccount zelf weer omlaag brengen, maar dat heeft weinig zin als bij de eindafrekening alsnog bijbetaald moet worden.
2 jaar geleden
SnakeEye
2 jaar geleden
Ze hebben het verhoogd naar 427 dat vindt ik nogal wat...
SimonV
2 jaar geleden
Dat zegt natuurlijk niet veel, als je niet vermeldt wat het bedrag eerst was...