Hoe bereken je de omrekenfactor van wattpiek naar kWh?

BIj alle sites die ik zie, zie ik de omrekenfactor van 0,88 a 0,90 om de hoeveelheid wattpiek bij zonnepanelen om te rekenen naar kWh. Reuze handig, maar hoe kan je deze omrekenfactor zelf berekenen? Hoe kan je zelf de hoeveelheid wattpiek omrekenen naar kWh zónder de standaard omrekenfactor te gebruiken?

2 jaar geleden
in: Energie
1.9K
tinus1969
2 jaar geleden
Is dat iets dat je kunt berekenen? Of moet je dit meten?
Thecis
2 jaar geleden
Dat weet ik niet. Het zal ongetwijfeld ook te berekenen zijn (vanwege het fotoelectriach effect), maar meten is wellicht vele vele malen makkelijker.
nul1
2 jaar geleden
Waarom wil je een andere omrekenfactor gebruiken?
Thecis
2 jaar geleden
Ik wil geen andere omrekenfactor gebruiken, dat zeg ik ook nergens. Ik wil weten hoe je deze kan berekenen.
TurfGraver
2 jaar geleden
Het is te berekenen als je gemeten hebt.
Het gaat om een factor.

Antwoorden (3)

Om die factor te berekenen moet je weten wat de verliezen zijn tussen zonnepanelen en meterkast. Dat zijn dus de weerstand van de bedrading en het verlies in de convertor.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Ik snap dat het van vele factoren afhankelijk is. Om het te berekenen moet je dat inderdaad allemaal weten. Maar hoe bereken je het?
(Bijv met rendementen, omzettingen, warmtecoefficienten, etc)
Om wattpiek om te rekenen naar Kwh moet je rekening houden met:

1) Verliesfacor
Een correctie op basis van ligging t.o.v. zuiden en hellingshoek (tabel van hespul)

2) Instralingsfactor
Afhankelijk van stralingssterkte van de zon gedurende de dag/tijd van het jaar. In Nederland wordt hiervoor in de regel 0,85 (85%) gebruikt.

Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op behaalde resultaten uit de praktijk.
Het is theoretisch wel mogelijk om zelf de gemiddelde stralingssterkte van de zon gedurende een jaar te berekenen, maar praktisch nutteloos.
2 jaar geleden
Met de omrekenfactor wordt de instralingsfactor bedoeld. Die kun je niet zelf berekenen. Verschillende natuurlijke factoren spelen een rol in de hoogte van de instralingsfactor. Zoals de naam al zegt, zijn dit factoren waar je zelf weinig invloed op hebt. Een voorbeeld is het aantal zonuren. Dit verschilt in Nederland per locatie. Aan de kust zorgen hogere windsnelheden bijvoorbeeld voor minder bewolking, en daardoor voor meer zonuren. De ‘instraling’ – de hoeveelheid zonne-energie die het aardoppervlak bereikt – is daardoor hoger. Het seizoen heeft hier natuurlijk ook mee te maken. In de winter is het nou eenmaal vaker bewolkt dan in de zomer.