Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft gebruik van warm water via de kraan invloed op de radiator?

Heeft gebruik van warm water via de kraan invloed op de radiator? Heeft het zin om 's ochtends bij opstarten van de CV (thermostaat van bijv. 15*C naar 20*C) als dit lang duurt de kraan even heet open te zetten of heeft dat geen effect/invloed? Aan geluiden te horen hier lijkt het alsof er een soort wisselwerking is tussen CV-water en tapwater, maar ik weet niet precies hoe dit functioneert. Als ik de thermostaat hoger zet hoor ik meestal een soort getik en een zoemend geluid vanuit de CV. Als ik warm water pak en de kraan dichtdoe is het eerst even stil, daarna hoor je weer dat tikken, zoemen en af en toe gekraak van de radiator en wordt hij meestal wel lauw -maar dat duurt een tijd voor hij eindelijk warm is.

2 jaar geleden
in: Energie
2.8K
TurfGraver
2 jaar geleden
De kraan even heet open zetten heeft geen* invloed op de snelheid dat de kamer warm wordt.
*Anders dan dat de cv even in die tijd uitgezet wordt dus dat het langer duurt.
teusvh
2 jaar geleden
Klinkt allemaal vrij normaal. Als je vindt dat het te lang duurt voor het 's ochtends behaaglijk wordt kun je 's avonds de thermostaat iets minder laag zetten. Of je neemt een nieuwe thermostaat, zo een die je kunt instellen op een bepaalde tijd om de temperatuur te verhogen. Voordeel daarvan is ook dat-ie automatisch 's avonds terug gaat op het ingestelde tijdstip, wat energie kan besparen als je daar zelf niet zo precies in bent.
Ook hebben veel CV's 3 standen op de pomp. Kijk eens waar die op staat. Als de radiatoren die het verst van de ketel zitten niet goed warm worden staat de pomp te laag. De pomp hoeft ook niet hoger dan nodig, dat scheelt (een beetje) stroom.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De meeste CV ketels geven óf warm water voor de kraan, óf warm water voor de verwarming. Er zit een klep tussen die dat regelt.
Wanneer jij dus warm water tapt wordt er tijdelijk geen warm water naar de radiator gestuurd. (Zo kan een lekkende kraan dus ook voor een koud huis zorgen, maar dat terzijde)
De reden hiervoor is dat de CV 2 verschillende temperaturen voor het tapwater en het water voor de radiator heeft. Voor tapwater brand de CV een stuk heter.
Dus ja, ze hebben invloed op elkaar.
(Lees meer...)
teusvh
2 jaar geleden
Ik denk dat de temperatuurinstelling voor beiden gelijk is. De reden van die driewegklep is dat warm water altijd voorrang moet krijgen. En er ook warm water gevraagd kan worden op het moment dat het in je huis al warm genoeg is, en de thermostaat de driewegklep dus dicht wil houden.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding