Hoe kan het dat mijn nieuwe thermostaat kraan alleen maar of heel heet of heel koud water levert?

Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
in: Energie
3.4K
ronron1212
een jaar geleden
gebruik je hem wel goed dan?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ja de kraan is net gemonteerd en geeft alleen ijskoud of bloedheet water. Ook de tussenstand van bij 37” geen enkel verschil?
ronron1212
een jaar geleden
Wel alles goed geïnstalleerd?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ja, de kraan is net gemonteerd en geeft alleen ijskoud of bloedheet water. Ook de tussenstand van bij 37’ geen enkel verschil?
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
En wel door een installateur?

Antwoorden (1)

OF de kraan is niet goed
OF de kraan is verkeerd aangesloten
OF je warmwatervoorziening is niet geschikt voor een thermostaatkraan
OF de ingestelde warmwatertemperatuur op de ketel of boiler is te hoog voor de thermostaatkraan

Bij een normale mengkraan voeg je zelf extra koud water toe als het warme water te heet is. Een thermostaatkraan voegt niet alleen koud water toe, maar vermindert ook de hoeveelheid warm water. Zeker in combinatie met een waterbesparende douchekop of perlator wordt de hoeveelheid warm water zo behoorlijk verminderd.

Het kan zijn dat je thermostaatkraan dan te weinig warm water vraagt waardoor de geiser of boiler stopt met warm water leveren. Er komt dan alleen koud water uit de kraan. Vervolgens zal de kraan 'bedenken' dat er juist meer warm water moet en minder koud water om de gewenste temperatuur te bereiken. Je krijgt dan even alleen heet water. Zo kan het steeds blijven pendelen tussen te warm en te koud water.

Vaak is het een oplossing om de ingestelde temperatuur van het hete water op de boiler of ketel anders in te stellen. De kraan gebruikt dan meer warm water en minder koud water en kan dit goed mengen.

Bij een geiser (doorstroomapparaat) is het vaak niet mogelijk om die te combineren met een thermostaatkraan. Als er te weinig warm water gevraagd wordt, gaat het apparaat uit om oververhitting te voorkomen. Je moet dan een gewone mengkraan gebruiken en extra koud water toevoegen als het water te warm is.

Bekijk de specificaties of gebruiksaanwijzing van de kraan om te zien wat de temperatuur van het aangevoerde warm water maximaal mag zijn. En kijk op de instellingen van je warmwatervoorziening (ketel / boiler / geiser) hoe warm het water wordt dat naar de kraan gaat en hoe je dit kunt aanpassen.
een jaar geleden