Zijn er al volledig elektrische cv ketels en is dit rendabel?

Gas wordt steeds duurder natuurlijk. En elektra stijgt relatief minder (zeker als je een deel zelf kan opvangen ivm zonnepanelen).
Zijn er al goede elektrische cv ketels die echt een HR ketel kunnen vervangen en wat is een vergelijking in de kosten tussen de 2 mogelijkheden?

2 jaar geleden
in: Energie
2.6K
SimonV
2 jaar geleden
Zou het ooit rendabel kunnen zijn?
1 kuub gas is ongeveer 10 kWh (9,7 kWh). Die kost nu € ....
10 kWh elektra kost nu € ....
Thecis
2 jaar geleden
Gemiddeld betaalde je tot voor oktober 2021 zo’n € 0,70 tot € 0,80 per kuub gas. Op dit moment* ligt de gemiddelde gasprijs voor nieuwe vaste contracten rond de € 1,78 per kuub.
website bijgewerkt per 18 feb 2022: https://www.pricewise.nl/energieprijzen/gasprijs/#:~:text=Zelfs%20zoveel%20dat%20er%20nog,%E2%82%AC%201%2C78%20per%20kuub.
Maar dit is het zorgelijke:
Waar we in begin 2021 nog rond de €0,75 per kubieke meter aardgas betaalde moet men bij een nieuw contract of variabele tarieven nu uitgaan van €1,70 tot maar liefst boven de €2,85 per kubieke meter.
https://goedkopeenergieengas.nl/energie/gas/ De kosten per verbruikte kWh liggen rond de €0,24, inclusief 21% btw. Per 01 juli 2021
https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/kwh-prijs#:~:text=De%20kosten%20per%20verbruikte%20kWh,%E2%82%AC0%2C15%20per%20kWh. Dus ja, als dit zo doorgaat, gaat dit zeker rendabel zijn (omdat de gasprijs explosief stijgt). En wanneer er zonnepanelen in het spel komen, dan zeker.
SimonV
2 jaar geleden
Als dit zo doorgaat... maar niet als de gasprijs eens weer daalt.
Inekez1
2 jaar geleden
Afhankelijk van je woning kun je ook overwegen om het hele idee van centrale verwarming te vervangen door plaatselijke elektrische verwarming. Je verwarmt dan alleen de ruimtes die je ook gebruikt en alleen voor dat moment. Is je vloer goed geïsoleerd (of makkelijk te isoleren) dan kun je elektrische vloerverwarmingsmatten overwegen. Voor aan de wand bestaan diverse soorten verwarmingspanelen. Ook hier geldt dat ze een stuk effectiever worden als je woning (of in elk geval de te verwarmen ruimte) goed is geïsoleerd. Houd er rekening mee dat je mogelijk je meterkast moet laten aanpassen als je veel meer kWh gaat gebruiken. Dat kan flink oplopen in de maandelijkse kosten voor netbeheer en vastrecht. Daar staat tegenover dat je mogelijk je gasaansluiting kunt laten vervallen en daar weer maandelijkse vaste kosten bespaart.
Thecis
2 jaar geleden
@SimonV
En daarom is het goed om dit soort alternatieven te bekijken en te weten wat de mogelijkheden zijn. Want we weten niet welke kant het op gaat. @Inekez1
Klopt. Mee eens.
Thecis
2 jaar geleden
@KeesWim
Dat is zo goed als zeker. Met voldoende zonnepanelen e.d. hoeft dat geen probleem te zijn.

Antwoorden (1)

Ja ,maar:
Hier een compleet overzicht van de voor- en nadelen voor een cv-installatie op elektriciteit:

+ Installatie: de ketel is makkelijk en snel te installeren. Kan zowel aan de muur als op de vloer.

+ Voordelige aankoop: de prijs van een elektrische verwarmingsketel is heel wat voordeliger dan andere verwarmingsinstallaties.

+ Efficiënt en rendabel: efficiënt systeem met een rendement tot bijna 100%. Warmt zeer snel je woning op.

+ Makkelijk onderhoud: een elektrische cv-ketel vergt weinig onderhoud. Het onderhoud is ook niet verplicht.

+ Veilig: geen kans op gasexplosies of CO-vergiftiging.

+ Ecologisch: in combinatie met zonnepanelen zorg je voor zeer duurzame energie.

+ Compact: neemt weinig plaats in. Ook geen extra ruimte voor opslag van brandstoffen zoals mazout.

– Hoge elektriciteitskosten: zonder zonnepanelen lopen de kosten hoog op voor je elektriciteitsfactuur.

– Hoog energieverbruik: een elektrische ketel verbruikt zeer veel energie.

– Warm sanitair water: enkel de hybride modellen voorzien ook warm sanitair water, de basismodellen niet. Je kan wel uitbreiden met een elektrische boiler.