Je vraag suggereert een beetje dat de niet-fossiele sector geen subsidie zou krijgen. Dat is niet correct. Er gaat ook veel overheidsgeld naar b.v. windmolens, zonnepanelen en zelfs kernenergie.

Kortom de hele energiesector krijgt wel subsidie. Dat is omdat we met z'n allen veel energie verbruiken en er eigenlijk constant een behoefte naar meer energie is. Niet alleen voor luxe, maar ook om de economie te laten draaien is energie van essentieel belang. Een tekort zou funest zijn. Dat is een probleem wat de overheid aan wil pakken en bij wil sturen.
De ontwikkeling is zowel politiek (wie wil er een windmolen in zijn achtertuin ?) als technisch nog niet zover dat we volledig op groene stroom over kunnen schakelen. Fossiele energie is dus (helaas) nog steeds nodig. Vandaar dat ook deze sector nog steeds subsidie krijgt.
In het rapport Past time for Action: Subsidies en Public Finance for Fossil Fuels in the Netherlands hebben de actiegroepen alle steunmaatregelen voor fossiele brandstoffen op een rijtje gezet. Het gaat niet alleen om directe subsidies, maar ook om belastingvoordelen en prijsondersteuning. Het grootste deel, bijna 5 miljard euro, gaat naar de lucht- en scheepvaart, de zware industrie, energiecentrales en de landbouw. Dat de subsidies er zijn, werd jaren geleden al geconstateerd door onder meer onderzoeksbureau CE Delft.
"Op dit moment", schrijven de milieuorganisaties, "is heel Nederland bijna volledig afhankelijk van fossiele brandstoffen. Daarom is elke euro van de overheid die nu nog naar fossiele brandstoffen gaat onbegrijpelijk. En contraproductief. Want zo blijven we de economie van het verleden in stand houden en staan we duurzame oplossingen in de weg."
Van al het geld gaat 42 procent naar de luchtvaart. Luchtvaartmaatschappijen, ook de KLM, krijgen miljarden euro's voordeel, en daar zijn de coronamaatregelen nog niet in meegerekend.
Over kerosine hoeft geen btw te worden betaald en ook zit er geen belasting op vliegtickets. Omdat er op alle andere vormen van vervoer (auto, bus, trein of tram) wel btw zit, leidt dat volgens de milieuorganisaties tot een ongelijk speelveld. "Het is absurd dat je voor je tramkaartje meer btw-belasting betaalt dan voor een vliegticket naar Bali."
De grote vervuilers uit de zware industrie krijgen miljoenen aan belastingvoordelen, die worden opgehoest door huishoudens en kleine ondernemers.
Volgens de milieuorganisaties steunt de regering indirect ook fossiele energieprojecten in het buitenland. "Nederland exporteert de klimaatcrisis door onze fossiele steun", schrijven ze, en "vooral arme landen worden zo afhankelijker van olie en gas". Tegelijkertijd worden mensen in deze landen het hardst geraakt door de klimaatcrisis.
Zo krijgen Nederlandse bedrijven overheidssteun voor het bouwen van raffinaderijen in Oman en olieplatforms in Mexico. Ook de industrie geniet belangrijke belastingvoordelen.