Hoe kan je je gasverbruik verminderen?

Ik heb zojuist mijn gasverbruik bekeken en na overleg lijkt het mij het meest handig om toch te gaan minderen... De gasprijzen liegen er in ieder geval niet om. Wat kan ik doen om gas te besparen?

2 jaar geleden
in: Energie
2.2K
ronron1212
2 jaar geleden
Heb je een koop of hurwoning? is het een flat of een rijtjeshui?
Pieterke
2 jaar geleden
"s Avonds een uurtje voor je naar bed gaat de CV alvast lager zetten.
MrBart
2 jaar geleden
Ik houd dit topic ook in de gaten, met tegelijk de vraag of het zin heeft om radiatoren in ruimten waar je nauwelijks bent gedeeltelijk of helemaal dicht te draaien? Een monteur adviseerde eens om radiatoren niet helemaal dicht te draaien (geen idee waarom), maar zou gedeeltelijk dichtdraaien invloed hebben (neem zolder, bijkeuken)?
Pieterke
2 jaar geleden
@MrBart: Mij is ook altijd verteld de radiatoren niet helemaal dicht te draaien omdat dat noodzakelijk is voor de doorstroming van het water in de radiator. (snap ik ook niet helemaal). Bij mij staan dus de radiatoren in de ruimtes die ik weinig gebruik maar een heel klein beetje open. Je moet er wel op letten dat je regelmatig aan de knop draait om vast zitten te voorkomen.
Pieterke
2 jaar geleden
Isolatietape gebruiken om kieren te dichten.
Griffin
2 jaar geleden
@pieterke "Mij is ook altijd verteld de radiatoren niet helemaal dicht te draaien omdat dat noodzakelijk is voor de doorstroming van het water in de radiator. (snap ik ook niet helemaal)"
Dat geldt eigenlijk alleen voor ruimten zoals de bijkeuken waar de kans bestaat dat de radiator op knelkoppelingen kan stukvriezen.
Pieterke
2 jaar geleden
@Griffin: Bedankt voor uw reactie. Er is mij destijds meermaals duidelijk verteld dat dat voor alle radiatoren gold. Kennelijk klopt dat dus niet.

Antwoorden (1)

Een huishouden gebruikt over het algemeen gas voor twee doeleinden: koken en verwarmen. Met name de cv-ketel verbruikt veel gas, dus je moet zorgen dat je die minder nodig hebt. Dat doe je vooral door te isoleren. Maar je kunt natuurlijk ook de verwarming een of twee graadjes kouder zetten en een dikke trui aantrekken, radiatoren in kamers waar je weinig komt dichter draaien. Verder zorgen dat je zo weinig mogelijk warmte verliest, dus ramen en deuren niet te lang open, 's avonds gordijnen dicht, etc.
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Minder lang douchen of douchen ipv in bad gaan wil ook helpen.