Wat kan Ik doen als mijn slimme meter, volgens mij, niet goed werkt?

We zijn nov.2020 verhuisd. Hebben nu een slimme meter Edmi Atlas 10A. Het verbruik is volgens d ed meter gemiddeld zo'n 100kWh per dag. We zijn met 3 personen en hebben geen apparaten die stroom vreten. Vanavond, 2 tv's aan netflix en in 2 kamers licht. Volgens de meter gebruiken we in 1 uur 7 kWh.
Wat kan Ik doen?

Picture for question
3 jaar geleden
in: Energie
1.6K
MasterSword
3 jaar geleden
Weet je het zeker 100 kWh per Dag ???
Dan is de meter defect of iemand tapt stroom af. 100 kWh per dag / 4,166 kWh per uur
( 1000 impulsen/KWh >>> 4200 watt = 70 keer per 1 min ) jij zegt 7 kWh per uur
( 1000 impulsen/KWh >>> 7020 watt = 117 keer per 1 min ) Test zelf de meter:
* zet alles uit in huis, behalve 1 stopcontact groep.
* sluit een apparaat aan zoals een kachel of een snel koker 2000 watt
* kijk op de meter of bij load of 2000 watt wordt aangegeven
( 5,55 impulsen moet je tellen in 10 sec )
2000 watt continu aan = 1 kWh per 30 min Gewoon alle stroom groepen uit, en alleen de wasmachine groep aan voor je test.
( op tijd alles weer aan doen voor vriezer en koelkast na je test ) Klopt de meter echt niet dan kun je bellen om het te laten ijken.
ronron1212
3 jaar geleden
Volgens je meter heb je net 52 kwh gebruikt
ronron1212
3 jaar geleden
Sorry bedoel 525 kwh
Utrecht
3 jaar geleden
@ronron1212:
mijn slimme meter geeft alleen hele kWh aan. Waar leidt je uit af dat deze meter wel decimalen telt.
Ik lees de meter van Frans1955 toch echt als 52504 kWh.
ronron1212
3 jaar geleden
De slimme meter geeft 2 of drie decimale @Utrecht ligt aan het merk
ronron1212
3 jaar geleden
Misschien kan je hier de juiste manier vinden van uitlezen en begrijpen wat je stand van de meter is
https://www.stedin.net/slimme-meter/overzicht-handleidingen
LeonardN
3 jaar geleden
@Frans1955 Kan je de knoppen rechts van het display gebruiken? Of zijn die afgedopt? Het model 10D geeft twee decimalen na de punt.
https://www.youtube.com/watch?v=B1CN_24y08A
Wellicht dat de decimale punt niet weergegeven wordt, maar dat is speculatie. Het zou wel een hoop verklaren iig. Hier een 10A OOK met decimale punt
https://www.youtube.com/watch?v=YqAsgdjP3HA
ronron1212
3 jaar geleden
Je kunt meestal inloggen bij je provider en daar je gebruik per dag per week en per maand gewoon volgen.

Antwoorden (1)

100kWh per dag, dat kan bijna niet in een normaal woonhuis.
Ik woon alleen in een tussenwoning en verbruik gemiddeld 8 kWh per dag (2800 kWh/jaar)(en mijn TV, verlichting en laptop verbruiken niet minder omdat ik er alleen achter zit).
Als je in 1 uur 7kWh verbruikt, zou dat betekenen dat er continue 7000W verbruikt wordt. Dat zijn 3 waterkokers continue aan. Dat kan niet kloppen.
Wat ik als eerste zou doen, is dit melden bij de netbeheerder. Ik kan me niet voorstellen dat zij een verbruik van 100kWh per dag normaal vinden. Dring erop aan dat ze dit snel gaan onderzoeken. Een verbruik van 100kWh per dag gaat heel snel in de papieren lopen (1kWh is €0,20 dus je zit op €20/dag!).
Zelf kan je meer inzicht krijgen in het verbruik per dag en per uur door je aan te melden bij een website die je meterverbruik bijhoud. Ik gebruik zelf https://slimmemeterportal.nl
Je kan dan per dag en per uur (met vertraging van 1 dag) je energieverbruik volgen en precies zien op welke uren het verbruik zo hoog is.
Succes!
3 jaar geleden
Utrecht
3 jaar geleden
P.S. Ik ga ervan uit dat er geen plantage op zolder staat..
Computoon
3 jaar geleden
De houders van zo'n plantage hebben in de regel de neiging hun elektriciteitsvoorziening buiten de meter te laten lopen...