Hoe weet ik hoe groot de zonnepanelen op mijn dak moeten zijn?

Ik las dat de standaard zonnepanelen 165x99 cm groot zijn. Maar dat er ook zonnepanelen bestaan die 195x99 cm zijn. En daarnaast zijn er ook nog kleinere zonnepanelen.

Wat zijn nou precies de voordelen van de grote zonnepanelen t.o.v. de standaard zonnepanelen en vice versa? En hoe zit dat met de kleine zonnepanelen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Energie
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Grotere zijn goedkoper per m2. Kleinere zijn voor een doe-het-zelver makkelijker te hanteren.

Antwoorden (1)

een normaal van 1 meter bij 1.65 paneel bestaat uit 6 rijen van 10 cellen.
de grotere panelen hebben gewoon 12 cellen in een rij.

de opbrengst zal per m2 het zelfde zijn.
toch zou ik me eerder houden aan het standaard formaat omdat hier meer van gemaakt word dus goedkoper zijn.

ik heb ook al eens grotere panelen gezien die ook 250 wp waren. wat ze bij deze hadden gedaan was oudere zonnecellen met lager vermogen gebruiken. en dan kunnen ze mee concurreren onder de nieuwe serie van alle andere 250wp panelen